“Ubat penenang” dari Al-Quran

Mungkin bahan di bawah berguna kepada kita suatu masa
nanti. “Ubat penenang” dari Al-Quran ni tak ditakwil lagi kemujarapannya..
KENAPA AKU DIUJI?
      Apakah   manusia   itu   mengira   bahwa   mereka   dibiarkan  (saja)
      mengatakan:”Kami  telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi? Dan
      sesungguhnya  Kami  telah  menguji  orang-orang  sebelum mereka, maka
      sesungguhnya    Allah   mengetahui   orang-orang   yang   benar   dan
      sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta ~ Surah Al-Ankabut
      ayat 2-3

KENAPA AKU TIDAK MENDAPATKAN APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN?
      Boleh  jadi  kamu  membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan
      boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu;
      Allah  mengetahui,  sedang  kamu  tidak mengetahui ~ Surah Al-Baqarah
      ayat 216

KENAPA UJIAN SEBERAT INI?
      Allah    tidak    membebani   seseorang   melainkan   sesuai   dengan
      kesanggupannya ~ Surah Al-Baqarah ayat 286

RASA FRUSTASI?
      Janganlah  kamu  bersikap  lemah,  dan janganlah (pula) kamu bersedih
      hati,  padahal  kamulah  orang-orang yang paling tinggi (derajatnya),
      jika kamu orang-orang yang beriman ~ Surah Al-Imran ayat 139

BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPINYA?
      Hai   orang-orang  yang  beriman,  bersabarlah  kamu  dan  kuatkanlah
      kesabaranmu  dan  tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan
      bertaqwalah  kepada  Allah   supaya  kamu beruntung. ~ Surah Al-Imran
      ayat 200

      Jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang
      demikian itu sungguh berat, kecuali bagi  orang-orang yang khusyu’, ~
      Surah Al-Baqarah ayat 45

APA YANG AKU DAPAT DARI SEMUA INI?
      Sesungguhnya  Allah  telah  membeli dari orang-orang mu’min, diri dan
      harta  mereka dengan memberikan surga untuk mereka. ~ Surah At-Taubah
      ayat 111

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?
      Cukuplah  Allah  bagiku;  tidak ada Ilah selain Dia. Hanya kepada-Nya
      aku bertawakal  ~ Surah At-Taubah ayat 129

AKU TAK DAPAT BERTAHAN LAGI!!!!!
      ..dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada
        berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir. ~ Surah
        Yusuf ayat 87

Posted on October 19, 2006, in Ponder. Bookmark the permalink. 47 Comments.

  1. Assalammualailum Alhamdulillah selepas saya membaca artikel ini hati saya terasa lapang dan tenang sekali. Subahanallah selama ini saya tidak mengerti kenapa Allah S.W.T menguji saya dengan pelbagai ujian dan hari ini saya tahu sebabnye dan saya yakin ade jalan penyelesaian dihujungnya nanti
    sekian terima kasih.

  2. assalammualaikum,
    terima kasih atas paparan, kerana tika ini hati amat terluka,aku amat memerlukan peringatan seperti ini, lalu kembali aku kepada Allah, Allah Maha Mengetahui bahawa aku mampu menempuh dugaan sehebat ini, lalu aku pasrah pada takdir Ilahi, memang benar ‘cukuplah Allah buatku, kerana manusia akan berubah, manusia akan pergi meninggalkan kita, Allah akan bersama biar apa pun keadaan kita.

  3. w’salam…ketika hati dulit keseronokan dan diri menikamati kemewahan..semoga Allah tidak melupakan diriku, biarlah aku diuji di dunia sementara demi kebahagiaan yang kekal abadi.namun ya Allah, kurniakan aku kekuatan agar aku tabah menghadapi setiap halangan, agar keredhaanMu yang kudambakan bisa menjadi milikku kekal ke akhir hayatku.

  4. Terima kasih diatas artikel ini. semoga Allah merahmati kalian yg tidak putus2 berdakwah. setelah saya baca artikel2 ini, hati saya terasa lebih tenang sedikit dikala hati ini masih meronta-ronta mengikut nafsu duniawi. kini saya tahu kenapa Allah turunkan ujian pada hambanya. semoga apa yang saya baca ini dapat diambil ihtibar dan pedoman hidup. yg sebenarnya saya ni masih mentah dan jahil. mintak simpati tuan2 dan puan2 doakan saya agar terbuka hati saya untuk berjihad ke jalan Allah. meski pun hati ini ada terlintas untuk bertindak tp apakan daya saya…semoga Allah merahmati dan memberi petunjuk Insya-Allah.

  5. ya Allah berilah petunjuk Mu pada kami yang mahukan jalan Mu,yang menginginkan cahaya petunjuk dariMu…kembalikan zaman kegemilangan Islam kepada kami umat akhir zaman. la haula wala quwwata illa billah. ameen

  6. Alhmadulillah di tengah hati saya di dlam kebuntuan bila terbaca artikel ini hati saya ada sedikit ketenangan. saya sekarang di himpit berbagai masalah yang susah saya ingin keluar cuma melalui berkat kesabaran yang boleh kan saya berfikir. kadang-kadang ujian yang allah bagi pada saya terlalu berat untuk saya tanggung, tapi saya yakin bahawa ini ujian dari Allah untuk saya tempuhinya dengan sabar. bantulah hambamu ini ya allah. doakanla saya semoga menjadi insan yang tabah dalam menghadapi hal ini. aminnnn.

  7. assalamualaikum….pagi jumaat ini tiba2 teringat ujian yg ALLAH berikan…alhamdulillah terjumpa site ini, lalu terfikir. kenapa aku sering mencari DIA tatkala diri dirundung kesedihan…bukan seperti dimasa gembira. moga2 selepas ini aku lebih mendekatiNYA walau apa jua keadaan. dan moga DIA lebih memberkati hidup ini dengan ujian yang telah DIA berikan.AMIN

  8. Assalamualaikum…
    Alhamdulillah, saya terjumpa website ini.
    Kami sekeluarga diuji ALLAH dengan pelbagai cara, berjauhan dengan suami sejak Januari 2005. Mendidik dan menguruskan anak2 sendirian. Semuanya bersekolah, telah dan akan menghadapi peperiksaan penting. Sekarang ini saya bergantung kepada ubat penenang untuk mengawal tekanan yang ada kalanya membuatkan saya rasa lemas dan sesak nafas. Semoga ALLAH bukakan pintu hati mereka2 yang terlibat di dalam membuat keputusan untuk mempercepatkan pertukaran suami. AMIN…….

  9. Allah akan mengambil sesuatu dari kita sebagai isyarat agar kita mengingatkan-Nya, tetapi Allah Maha Adil dan akan di berikan sesuatu kembali kepada kita dengan berganda-ganda nikmatnya.. Janganlah mengatakan Allah tidak adil, kerana hanya Dia yang Maha Mengetahui apa urusannya ke atas kita yang hanya merupakan Hamba-Hambanya.. Assalammualaikum semua.

  10. selepas baca artikel di atasa, hati saya terasa sikit tenang… kdg2 mmg tak tertanggung dgn pelbagai dugaan..tp saya sedar setiap apa yg Allah duga ini pasti ade hikmahnye dah dibalas setiap kesalahan yg telah dilakukan cume untuk kekuatan dlm mengahadapi pelbagai dugaan ini, kdg2 rase tak tertanggung….
    Allah maha mengetahu ape yg ade di dalam hati saya..Semoga satu hari nanti saya dapat kebehagiaan itu… Semoga Allah memberi kekuatan pada diri ini, dan juga menguatkan iman yang semakin lemah…

  11. Thanks for sharing wanhayati :)
    FYI, sy pinjam beberapa artikel dr blog saudari utk dipaparkan di blog sy sbg rujukan utk sy dan saudara2 Islam yg lain.
    Thanks in advance :)

  12. salam. boleh aje ambil demi untuk kemaslahatan umat islam semua. lagipun sya juga akan dapat ganjaran.

  13. salam..leh ke posted balik artikel ni kat blog sy? mintak kebenaran si penulis..thanks

  14. salam..tenang baca artikel ni..nak published balik kat blog sy bleh?

  15. Alhamdulillah, Maha Suci Allah yang telah menemukan saya dengan penenang hati yang amat saya perlukan pada saat ini.

    Mudah-mudahan mereka yang terdahulu dan yang bakal menemui artikel ini telah dan akan menemui ketenangan daripadanya. Insyaallah.

    Lahawlawalaquataillahbillahilalilyilazim….cukuplah Allah sebagai penolongku.

    i also like to ask your permission to copy the article to be distributed further. tq n salam

    zee

  16. assalammualaikum……mungkin ini ujian yang kiter rase cukup berat…tp ingt…..bertawakal kepada allah..surah yusuf ayat 87….

  17. bismillahirahmanirrahim…manusia mencari..manusia diuji…..bukan membenci tp menyayngi……mendekati sambil memperingati…bukan menghimpit ataw menyeksa tp itu lah hati….,,,

  18. assalamualaikum kepada pembaca sekalian,alhamdulillah,,,sy masih lg bnafas sehingga hr ini,,setelah mmbaca artikel di atas,mula sy bfikir,,,stp ape yg blaku,ade crita nya sndiri,,ada hikmah di stp kajadian itu,,trima kaseh kpd izz,beliau byk membantu sy dlm hal2 dunia akhirat,maaf atas ape yg blaku slama ini,jatuh bangun nya kite,igt lah pd yg Kuasa,,Dia maha mengetahui,,,

  19. t!Ka haT! diUl!t rEsah..aQ BntU mNcr! ktenangan..hnYa dGn mMbCa kta2Nya,mMbuAtkn aQ MnjdI Tenang..stEnang a!r di kAl!..SE!ndh bunga2 Dr! syurga…

  20. alhamdulillah..tenang rasanya dgn comment2 kt sini..memang sya xmampu nk menanggung semua masalah sorg diri..kini saya hanya berserah dan mendekatkan diri dengan Allah..mohon ditenangkan hati..amin…

  21. sungguh berat aq jalani hidup ini, ku slalu coba tuk tetap cool, smart walau sebenarnya tuk senyum tipis pun rasanya berat sekali ku pinta tuk diriku agar selalu Quat, tabah, iklas, sabar tuk jalani kehidupan yg menghadang, n semoga Allah akan selalu memberikan yang terbaik untuk ku amin amin amin

  22. thanks pada teman bagi blog url ni pada amim.. tahniah dan terima kasih banyak2 pada penulis blog

  23. salam… thanks kerana buat i rasa happy

  24. TheCookieMonster

    salam.. keep up the good work.

  25. setuju dengan Zul.

    Mungkin selama ini kita lalai dari mengingatinya dan Allah tidak akan membebankan seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya..

    tapi sanggupkan aku terus menanggungnya?????

    Lahawlawalaquataillahbillahilalilyilazim….cukuplah Allah sebagai penolongku.

  26. terima kasih kepada web site ini

  27. yang baik itu datang dari Allah yang buruk itu datang dari kelemahan hambaNya. jadi yang baik itu ungkapkan Alhamdulillah, Mashaa Alaah, Subhanallah dan bagi yang buruk itu ucapkan inaalillahhiwaiina ilairaajiu’uun.

  28. tersentuh hati saya bila saya membaca artikal ni yang mmberi sedikit suntikan semangat kepada saya..Ya Allah,sesungguhnya dugaan selama ini yang ku rasakan terlalu berat untuk hamba mu tempuh….
    Tapi ku tetap sabar mengharungi dugaan yang mendatang…walaupun terasa seperti putus asa meneruskan hidup ini…Ya Allah,,berikan la aku petunjuk kejalan yang benar dan kebahgiaan kepada ku…AMIN…
    Sesungguhnya tiada petolongan yang benar hanya melainkan kau…
    Allah hurabbi…

  29. Hurun Ain.Feb 11

    Ya Allah! Indahnya bait-bait artikal td.hati saya benar-benar tersentuh ,rasa insaf,n kerdil sgt dr ini sisiNya. Selama ni, terlalu byk sgt persoalan bermain diminda.padahal, siapa lah kita nk mempersoalkan smua yg tlh tersurat.ini lah Qada’ Qadar dr Nya.Pemikiran,dan pengetahuan kita sbgai hamba terbatas,tak terjangkau difikiran kenapa diduga sebegini,dan apakah hikmah disebalik semua dugaan ni. Benar..dugaan ini pahit n nampak seperti xterdaya lg untuk menghadapinya.tapi ingatlah, ada Hadiah Istimewa tlh disediakanNya untuk kita atas kesabaran dan redha menghadapi dugaanNya.jadikan hadiah dariNya adalah matlamat kita.teruskan berjuang menghadapi dugaaNya. Teruskan hidup berlandaskan syariatNya..Yakinilah, tak sia-sia setiap sesuatu yg Dia anugerahkan, biar buruk pd pandangan kita,ia tetap anugerah sbb kebaikan tersirat yang bakal diananugerah tak terhingga sebenarnya buat kita.Semoga saya lebih tabah menghadapi mehnah dariNya

  30. assalamualaikum..
    menitis air mata sy tika membaca artikel ini,..memang Allah maha mengetahui segala apa yang jadi..saat saya diuji, sy mencari apakah yg terbaik..solat dan doa itu adalah yang terbaik..moga Allah ampunkan dosa2 saya..doakanlah kebahagiaan tuk saya dunia akhirat..wasalam..

  31. assalamualaikum wr. wb
    dengan menyebut nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang..

    Alhmdllh saya berterimaksih kepadayg membuat artikel ini,,karena artikel ini sangat bermanfaat bagi saya tuk selalu sadar dan bersyukur atas nikmat yg tlh Allah berikan kepada saya…semoga kita semua berada dalam lindungan Allah swt dan membukakan pintu rahmatnya buat kaum muslimin dan muslimat yang mau berbagi ilmu pengetahuan…amiin

    • farhan(kegembiraan)

      assalamualaikum kepada semua saudari serta saudara sekalian.sesungguhnya allah maha pengasih lagi maha penyayang pada hambanya yang bertakwa.percayalah tiada tuhan melaikan allah dan muhammad itu persuruh allah ini merupakan kalimah yang agung pada umat islam,pegang lar ayat ini sehingga sampainya malaikat untuk menarik nyawa kita.apabila kita berkeadaan sedih atau pun kita berkeadaan gembira jgn lar kita lupa padanya insyaallah tuhan sentiasa akan berada disamping kita dlm keadaan senang atau pun dlm keadaan susah.amin…

  32. minta kebenaran untuk post ni kat blog sy. thnx. jazakillah khair ukhti.

  33. salam semua..di ketika ini hati saya mmg dlam keadaan tidak tenang..masalah kerja meragut kebahagian dan keceriaan saya..sy begitu mengharapkan agar ketenangan dan kegembiraan sy dulu kembali dlm kehidupan ini..pelbagai masalah yg begitu menguji kesabaran dan keimanan sy sbg seorang insan kerdil yg lemah..tp sy yakin, spt artikel di atas, Allah hanya akan menguji hambanya berdasarkan kemampuan seseorang hamba itu..

    Ya Allah, aku berdoa kpdMu, kau tenangkan lah hati dan jiwa ini dlm menempuh hari mendatang..ujian ini terlalu berat rasanya utk ku..semoga Kau kabulkan doa ku ini ya Allah..amin..

  34. assalamualaikum
    alhamdulillah
    terima kasih untuk artikel ini
    manusia seperti kita memang selalu perlu diingatkan
    doakan kita semua mati dalam keadaan beriman
    amin.

  35. Assalammualaikum..thanks kepada artikel ini, saya da mula menerima kesedihan hati…
    saya selalu berfikir, saya yng salah dan menyesal dgn perkara yg terjadi..sekarang sya tahu benda yang terjadi da ditentukan Allah…sama ada petunjuk dan ujian dari Allah,pasti ada hikmahnya.saya redha dengan semuanya sekarang.
    semoga saya akan terus tabah menghadapi segala dugaan dari Allah.
    amin..

  36. assalamualaikum,,,,

    saya baru faham kenape saya diuji begini,,,,
    mungkin ape yg berlaku kerana salah saya yang begitu alpa dengan duniawi,,,,
    tapi sy pasti ALLAH sering menemani…..

  37. assalamualaikum…

    sye phm allah syg kan sye sbb mnguji sye..
    sye xkuat tok tros sbr..
    mngenang ibu yg mlhrkan sye smngat dri..
    skrang atas dugaan ini sye smakin dkt dgnNYA..
    YA ALLAH kau kuatkan ati aku agar tdk brubah apabila sudah kmbali tng nnt..
    sye arap anda smua trut mndoakan kbhgiaan sye..
    doakan diwaktu sye jtuh ini..
    wlupon skt sye yakin allah sntiase mnjage sye..
    AMIN….

  38. assalamualaikum…

    mggu ni byk snggh kjadian yg mngejutkan aku dan mmbuatkan aku sdr kekuasaan mu ya allah..
    mula dgn klahiran baby akak..
    kmalamgan yg mngakibatkan abg sdare ku khlngan 5 jari..
    kmatian pkcik ku..
    smua ini sggh mngejutkan aku..
    mmbuatkan aku sdr btape bsr nye kuasa mu yaallah..
    kau kuatkan hamba mu ini yaallah..
    ssghnya dugaan yg kau berikan kpd aku tak sbsr yg mreka rsekan..
    aku brsyukur kau msh m;lindungi kluarge..
    smoge kau memaafkan dose ku yg lalu..
    amin

  39. Alhamdulillah terima kasih atas ilmu yang anda telah kongsikan.. Saya belajar menjadi seorang yang benar2 redha menerima segala ketentuan udan ketetapan daripada Allah.Alhamdulillah saya semakin kuat sekarang dan saya harap ayat2 ini juga dapat membantu sahabat saya yang sedang dalam kesedihan dan kekecewaan….terima kasih sahabatku…

  40. mintak izin copy.huhu
    thanx 4 d article ^^v

  41. assalamualaikum…
    setelah membaca,hati saya mula reda..masaalah y menimpa amat melukakan hati..tetapi ALLAH SWT masih lg sayangkan saya dan saya kembali ke jalanNYA…masjid y hendak di bina tp musnah di permulaan…membuatkan hati meronta…tp dgn artikel diatas…hati saya tenang…sememangnya kekuasaan ALLAH SWT amat besar dan maha penyayang dan mengasihani…syukur alhamdulillah…semoga saya dapat mencapai kembali apa y di impikan…dgn pertolongan yang maha besar…

  42. Alhmdulillah wa syukurillah, segala pujian bagi Allah subhanahu wata’ala yang menguasai hati insan. Senantiasa Allah melimpahkan rahmat pada penulis artikel ini kerana setelah saya membacanya, hati saya jadi damai. Allahu akbar!

  43. Sesungguhnya tiada tuhan melainkan allah, terima kasih untuk artikel ini. Sebelum ini saya sering dilanda satu perasaan yang tak tahu saya ceritakan, tapi yang pastinye saya sering merasa jiwa tidak tenang, hati kacau, sering memikirkan benda2 yang bukan-bukan. Contohnya setiap malam saya sering resah, tidak boleh melelapkan mata, fikiran saya sering memikirkan benda2 yang negatif. Saya sering terfikirkan sesuatu kejadian buruk akan berlaku, masyaallah siapa lah saya yang tahu apa yang akan berlaku. Semuanya adalah kehendak allah. Tapi alhamdullah allah memberi saya petunjuk untuk membaca artikel ini. Saya terfikir kerdilnya aku didunia ini, hinanya aku disisinya, semoga allah memberi rahmat dan petunjuk kepada saya..

  44. Mencari Yang Hilang

    Terima kasih kerana berkongsi artikel sebegini…selepas membaca dan mengetahui, hati saya rasa tenang.. Apabila dilanda masalah saya selalu berfikir kenapa aku?? bukan kawan2 aku…sedangkan aku dengan mereka sama je…tapi hari ni saya dah jumpa jawapan..setiap yang diberi oleh Allah ada hikmahnya..tidaklah Allah menjadikan sesuatu dgn sia-sia..Alhamdulilah dgn apa yang telah diberi oleh Allah selama ini..kadangkala kita cuma nampak dugaan yang diberi sebagai masalah..tapi tak pula kita bersyukur dengan kesenangan yang pernah kita dapat sejak kita dilahirkan atas dunia yang fana ini..Alhamdulilah kerana diberi kesedaran untuk berfikir positif.

  45. salam…trm ksh share sme ni…i never really found a place that i call home,i never stick around quiet long enought to make it,tears stream down my face,when i lose something nothing can replace it,such a long2 time,and i can’t help thinking…i won’t stop now….nothing can change me…itu kata2 hidupku yg dulu bkn skrg stlh bc artikel ni yg brtepatan dgn fitrah manusia’buta’.slma ni sll gak bca trjemahan tp
    Xtaw nk bw ke mana,ini ms nya ‘hati’ ku benar2 dpt ptunjuk-Nya.mudah2an smpai ke akhir hayat la hndknye…bkn pd aku je tp pd sme mslmin mslimat aminn

  46. Ya Allah….baru sikit Kau menguji aku sudah lemah tak sedar diri…..mula memikirkan itu dan ini…Walau ku tahu Kau sentiasa di sisi…Ya Allah….kau ampunilah dosa2ku yang telah lalu dan iringilah daku disetiap langkahku…jangan Kau biarkan ku sendiri lagi ya Allah….

    Ya Allah…Kau bantulah hamba-hamba Mu yang lemah ini…Amiin

Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

