Daily Archives: October 16, 2006

BRAIN DAMAGING HABITS

1. No Breakfast
People who do not take breakfast are going to have a lower blood sugar level. This leads to an insufficient supply of nutrients to the brain causing brain degeneration.
2. Overeating
It causes hardening of the brain arteries, leading to a decrease in mental power.
3. Smoking
It causes multiple brain shrinkage and may lead to Alzheimer disease.
4. High Sugar consumption
Too much sugar will interrupt the absorption of proteins and nutrients causing malnutrition and may interfere with brain development.
5. Air Pollution
The brain is the largest oxygen consumer in our body. Inhaling polluted air decreases the supply of oxygen to the brain, bringing about a decrease in brain efficiency.
6. Sleep Deprivation
Sleep allows our brain to rest. Long term deprivation from sleep will accelerate the death of brain cells.
7. Head covered while sleeping
Sleeping with the head covered increases the concentration of carbon dioxide and decrease concentration of oxygen that may lead to brain damaging effects.
8. Working your brain during illness
Working hard or studying with sickness may lead to a decrease in effectiveness of the brain as well as damage the brain.
9. Lacking in stimulating thoughts
Thinking is the best way to train our brain, lacking in brain stimulation thoughts may cause brain shrinkage.
10. Talking Rarely
Intellectual conversations will promote the efficiency of the brain
————————————————————————————————————————————–
The main causes of liver damage are:-

1. Sleeping too late and waking up too late are main cause.
2. Not urinating in the morning.
3. Too much eating.
4. Skipping breakfast.
5. Consuming too much medication.
6. Consuming too much preservatives, additives, food coloring, and artificial sweetener.
7. Consuming unhealthy cooking oil. As much as possible reduce cooking oil use when frying, which includes even the best cooking oils like olive oil. Do not consume fried foods when you are tired, except if the body is very fit.
8. Consuming raw (overly done) foods also add to the burden of liver. Veggies should be eaten raw or cooked 3-5 parts. Fried veggies should be finished in one sitting, do not store.

We should prevent this without necessarily spending more. We just have to adopt a good daily lifestyle and eating habits. Maintaining good eating habits and time condition are very important for our bodies to absorb and get rid of unnecessary chemicals according to “schedule.” Because:

Evening at 9 – 11pm : is the time for eliminating unnecessary/toxic chemicals (detoxification) from the antibody system (lymph nodes). This time duration should be spent by relaxing or listening to music. If during this time a housewife is still in an unrelaxed state such as washing the dishes or monitoring children doing their homework, this will have a negative impact on health.

Evening at 11pm – 1am : is the detoxification process in the liver, and ideally should be done in a deep sleep state.

Early morning 1 – 3am: detoxification process in the gall, also ideally done in a deep sleep state.
Early morning 3 – 5am : detoxification in the lungs. Therefore there will sometimes be a severe cough for cough sufferers during this time. Since the detoxification process had reached the respiratory tract, there is no need to take cough medicine so as not to interfere with toxin removal process.
Morning 5 – 7am: detoxification in the colon, you should empty your bowel.

Morning 7 – 9am: absorption of nutrients in the small intestine, you should be having breakfast at this time. Breakfast should be earlier, before 6:30am, for those who are sick. Breakfast before 7:30am is very beneficial to those wanting to stay fit. Those who always skip breakfast, they should change their habits, and it is still better to eat breakfast late until 9 – 10am rather than no meal at all.

Sleeping so late and waking up too late will disrupt the process of removing unnecessary chemicals. Aside from that, midnight to 4:00 am is the time when the bone marrow produces blood. Therefore, have a good sleep and don’t sleep late.

TAKE CARE ABOUT YOUR HEALTH……………..
AND PASS THIS EMAIL TO WHOM YOU LOVE………………..

AL KISAH UNTUK TATAPAN IBUBAPA …

AWAS PERANGKAP- ANAK2 ISLAM

ini adalah dari emel yang saya terima, saya disini bukan bermaksud tuan punya blog tetapi org lain ok. betul atau pun tidak Wallahua’lam…apa pun kita patut berjaga-jaga.  

Pada hari Sabtu (22/07/2006) yang lalu, saya telah berkesempatan mengikuti satu sessi “Ceramah Keibubapaan” di sekolah menengah agama berasrama penuh dimana dua orang anak perempuan saya bersekolah. Penceramah jemputan yang pihak PIBG sekolah jemput adalah Dr. Rubiah Kulup Hamzah. Selain menjadi penceramah motivasi, Dr. Rubiah juga adalah pensyarah part-time di UM, UiTM, UKM dan OUM serta amat bergiat aktif dalam pergerakkan NGO Islam.
Disini, saya ingin berkongsi dengan anda sedikit maklumat yang disampaikan oleh Dr. Rubiah mengenai isu yang sedang hangat diperkatakan, iaitu isu “Murtad” dan “Artikel 11 Perlembagaan Persekutuan”.

PERANCANGAN
Berdasarkan penyelidikan beliau serta anggota NGO Islam yanglain, pihak-pihak yang memusuhi Islam, terutamanya pihak Kristian telah lama membuat perancangan rapi untuk menjadikan remaja-remaja Islam sebagai sasaran untuk dikristiankan. Umumnya, kita mengetahui bahawa mereka telah berjaya menjadikan “Dunia Hiburan” dan “Dunia Sukan” sebagai senjata untuk menjauhkan remaja-remaja kita dari agama Islam. Namun, satu pendedahan yang dibuat oleh Dr. Rubiah mengenai “Perangkap” yang digunakan oleh pihak Kristian ini amat membimbangkan kami yang hadir semua. Berikut adalah kronologi bagaimana mereka memerangkap anak-anak gadis kita untuk dijadikan mangsa.
MEMIKAT
Untuk makluman semua, pertubuhan-pertubuhan Kristian telah bersepakat untuk memberi satu bentuk skim galakan kepada para jejaka Kristian serta diberi tunjuk-ajar mengenai teknik untuk memikat gadis-gadis Melayu Islam untuk dijadikan pasangan mereka. Berbagai-bagi teknik memikat akan digunakan dan ia bergantung kepada latar belakang gadis yang disasarkan. Tapi, apa yang membimbangkan kami semua adalah, sasaran utama mereka kini adalah gadis-gadis bertudung labuh yang berpendidikan agama. Teknik yang mereka gunakan adalah lebih kurang sama sahaja. Pada peringkat awal mereka akan mencari jalan untuk berkenalan dengan
anak-anak gadis kita, samada melalui hubungan kerja, hubungan sesama pelajar mahu pun hubungan jiran tetangga. Kemudian, mereka akan berlakun seolah-olahnya mereka telah tertarik dengan kesopanan, cara berpakaian serta kelembuatan tingkah laku anak-anak gadis kita ini. Antara ungkapan yang sering digunakan adakah “Adakah semua anak-anak gadis melayu begitu ayu dan sopan?”, “Didalam masyarakat saya, tidak pernah saya bergaul dengan gadis yang begitu berakhlak”, “Saya tertarik dengan tingkah laku awak”. “Saya ingin mengenali awak dan agama awak dengan lebih dekat lagi” Biasanya, anak-anak gadis yang berpendidikan agama kita ini akan terbuka hatinya untuk menerima kehadiran jejaka Kristian ini apabila sijejaka mula menyatakan keinginan untuk mengenali agama Islam dengan lebih dekat lagi.

PERANGKAP
Apabila sijejaka merasakan anak gadis kita telah menerima kehadiran mereka, mereka menjalinkan persahabatan mereka dengan jujur, ikhlas, bersopan dan begitu “gentleman” sekali. Mereka akan ke perpustakaan, minum serta beriadah bersama dengan rakan-rakan yang lain. Pendek kata, sepanjang persabatan mereka, cubaan “ringan-ringan” pun Tidak ada. Tetapi AWAS, para ibubapa.
Setelah kian lama bersama serta mendapati sigadis telah mula ada Perasaan cinta, sijejaka akan menunggu dengan sabarnya ketika untuk Memulakan “langkah sebenarnya” yang pertama. Apabila sigadis didapatinya mula terleka,mereka akan digambarkan seolah-olah mereka terbawa-bawa oleh perasan cinta sehingga sigadis TerNODA. Ketika inilah, perangkap mereka sudah mula mengena.

DILEMA
Perlakuan noda ini boleh berlaku mungkin sekali, dua, tiga atau seterusnya. Sebab bagi sejejaka, perangkapnya hanya dikira benar-benar mengena apabila sigadis didapati berbadan dua. Pada ketika ini, sijejaka akan menunjukkan kekesalannya yang tidak terhingga. Sejejaka kononnya akan bertanggung jawab diatas perbuatan mereka seraya berkata “Agama kita melarang kita menggugurkannya, maka terpaksa kita berkahwin, tetapi kita berlainan agama” Seterusnya kata sijejaka “Kalau kita ingin berkahwin secara Islam, saya sanggup memeluk Islam, tetapi kita terpaksa berhadapan dengan dua perkara.

Pertama, mengikut hukum Islam, kita boleh dikenakan 100 sebatan sebagai
balasan dosa.

Kedua, masyarakat Islam akan mencemuh dan meminggirkan kita kerana
mempunyai
anak diluar nikah yang kita hasilkan bersama. Kita akan berasa amat malu,
lebih-lebih lagi awak yang berpendidikan agama. Sanggup kah kita? Saya
rasa,
saya tidak sanggup menghadapinya”
Kata sijejaka lagi “Kalau kita berkahwin secara agama saya, awak hanya
perlu
untuk menukar agama, dan kita akan terlepas dari dua seksa.
Pertama, mengikut agama saya, kita hanya perlu untuk membuat pengakuan
dihadapan paderi digereja untuk menghapuskan segala dosa.

Kedua, masyarakat agama saya akan menganggap anak kita ini senasib dengan
Jesus (Nabi Isa) yang dilahirkan tanpa bapa. Mereka juga akan menganggap
awak senasib dengan Mary (Mariam) yang melahirkan Nabi Isa. Maka, kita
pasti
tidak akan dipersia. Saya rasa ini option terbaik buat kita”

Untuk makluman semua, mereka hanya merancang agar anak jejaka mereka memikat
anak gadis kita. Tetapi mereka tidak akan mencuba agar Anak gadis mereka untuk mendampingi anak jejaka kita kerana mereka sedar bahawa perangkap mereka yang ini tidak akan mengena.

MURTAD
Mengikut penyelidikan Dr. Rubiah serta rakan-rakan dalam NGO Islam yang lain, amat ramai gadis-gadis Melayu Islam yang memilih option kedua walaupun ada segelintir yang berjaya diselamatkan dan terpaksa disembunyikan demi maruah agama & bangsa. Mereka seterusnya mengemukakan permohonan untuk menukar agama (murtad) dipejabat agama. Namun Artikel 11 Perlembagaan Persekutuan menjadi penghalang utama rancangan mereka.Menurut Dr. Rubiah lagi, pihak IFC (Inter-Faith Council) telah berjaya mendapat 2 juta tanda tangan sokongan agar Artikel 11 Perlembagaan Persekutuan ini dapat dipinda. Tetapi katanya lagi, untuk mendapatkan 1 juta
tanda tangan umat Melayu Islam bagi menghalang usaha mereka, adalah sesuatu yang teramat seksa. Ramai yang terlalu merasa curiga dengan alasan mereka khuatir tanda tangan mereka akan disalahgunakan untuk menyatakan sokongan atau bantahan terhadap usaha yang lain pula.
Alasan demi alasan diterima………hinggalah satu masa nanti saudara mara terdekat kita tiba-tiba menjadi sebahagian dari statistik puluhan ribu mangsa. Adalah diharap, satelah perhimpunan di Masjid Wilayah, Ahad yang lalu (23/07/06), lebih 2 juta tanda tangan telah berjaya diterima. Dimanakah semangat kita? Kita belum lagi diperlukan untuk mengangkat senjata. Maka,
marilah kita bersama-sama berusaha dan mengembeling tenaga agar gejala ini tidak terus melanda agama dan negara.

DOA
“Doa adalah senjata para mukmin”. Satelah kita berusaha, marilah kita bersama-sama berdoa agar anak-anak gadis kita akan terhindar dari menjadi mangsa.Doa juga dipanjatkan agar umat Islam di Palestin, di Lubnan, di Iraq dan seluruh dunia dihindari dari segala bencana.
Amin……Ya Rabbil A’lamin.

Pahlawan Islam Melayu (TOK JANGGUT)

Photobucket - Video and Image Hosting

Photobucket - Video and Image Hosting

Ini ada satu penemuan yang menarik. Saya dapat satu email dari
member kata imej yang tuan/puan tengok dalam email yang saya fwd ni tidak
pernah dipertontonkan kepada umum selama ini hinggalah ada  pengkaji
sejarah dari ukm ka entah mana, pi selak pi selak mai kat library
university oxford kat England sana nu, dan jumpalah gambar ni.
Kata orang putih laknatullah… (ni lah gambar “si penderhaka” yang dibunuh

oleh orang putih tahun 1919 dulu di Kota Baru kelantan, kerana berani
melawan pemerintah…. nama dia Haji Hasan orang pangge “tok
janggut”…nilah akibatnya kalau menderhaka kepada pemerintah, tak
sabar-sabar nak  memerdekakan tanah melayu ni dari
pemerintahan orang putih…)
Selepas baca ni, sama-samalah kita sedekahkan Al Fatihah kepada allahyarham

tok janggut yang telah berjuang atas kesedaran berjihad untuk
mempertahankan agama dan tanah air dari belenggu Inggeris.
Orang-orang seperti tok janggut nilah yang berani bagi amaran kat orang
putih, “kalau hampa nak balik England tengok anak bini, hampa tok sah dok
kacau adat resam dan agama kami…”?(sory la, dia speaking Kelate, bukan
Kedah). Sebab tu lah inggeris tak berani berdakwah pada orang melayu,
walaupun depa jajah negara kita lebih seratus tahun lamanya.
Alhamdulillah, dengan nikmat Allah, hari ni cucu cicit orang melayu zaman
inggeris dulu masih kekal islam. Tanpa orang-orang seperti beliau, siapalah

kita pada hari ini. Ntah2 apalah agama kita hari ni. Nau’zubillah.

Al-Fatihah!