Pahlawan Islam Melayu (TOK JANGGUT)

Photobucket - Video and Image Hosting

Photobucket - Video and Image Hosting

Ini ada satu penemuan yang menarik. Saya dapat satu email dari
member kata imej yang tuan/puan tengok dalam email yang saya fwd ni tidak
pernah dipertontonkan kepada umum selama ini hinggalah ada  pengkaji
sejarah dari ukm ka entah mana, pi selak pi selak mai kat library
university oxford kat England sana nu, dan jumpalah gambar ni.
Kata orang putih laknatullah… (ni lah gambar “si penderhaka” yang dibunuh

oleh orang putih tahun 1919 dulu di Kota Baru kelantan, kerana berani
melawan pemerintah…. nama dia Haji Hasan orang pangge “tok
janggut”…nilah akibatnya kalau menderhaka kepada pemerintah, tak
sabar-sabar nak  memerdekakan tanah melayu ni dari
pemerintahan orang putih…)
Selepas baca ni, sama-samalah kita sedekahkan Al Fatihah kepada allahyarham

tok janggut yang telah berjuang atas kesedaran berjihad untuk
mempertahankan agama dan tanah air dari belenggu Inggeris.
Orang-orang seperti tok janggut nilah yang berani bagi amaran kat orang
putih, “kalau hampa nak balik England tengok anak bini, hampa tok sah dok
kacau adat resam dan agama kami…”?(sory la, dia speaking Kelate, bukan
Kedah). Sebab tu lah inggeris tak berani berdakwah pada orang melayu,
walaupun depa jajah negara kita lebih seratus tahun lamanya.
Alhamdulillah, dengan nikmat Allah, hari ni cucu cicit orang melayu zaman
inggeris dulu masih kekal islam. Tanpa orang-orang seperti beliau, siapalah

kita pada hari ini. Ntah2 apalah agama kita hari ni. Nau’zubillah.

Al-Fatihah!

About these ads

Posted on October 16, 2006, in General. Bookmark the permalink. 6 Comments.

  1. Begitu sy membaca seluruh tubuh ini brgetar, hati ini terpanggil tuk meneruskan perjuangannya, Allahu Akbar

  2. Allahu Akbar…Allahu Akbar…Allahu Akbar…..

    Banyak sekali orang zaman dulu yang seperti tok janggut…. yang zaman sekarang sudah jarang…..

    semoga dengan Rahmat dan Kasih Sayang Allah Ruh Beliau ada ditempat yang penuh dengan kenikmatan surga dan selalu diTunjuki jalan yang lurus bagi kita semua….

    Amin Allahuma Amin

  3. takkan melayu hilang didunia

  4. kita org islam kene terus kan berjuang untuk agama……biar org asing tahu yang kita adalah keturunan pejuang islam…..allahu akbar…
    kami orng islam tidak takut mati……kerana berjuang untuk agama….
    MATI SHahid

  5. salam..
    apa yg pernah saya terbaca dulu.. gambar yg diatas bukan gambar Arwah Tok Janggut pahlawan kelantan… depa kata mayat tu tak ada ciri2 org melayu … hanya anak dan keturunan Tok Janggut yg dapat mengesahkan… wa’llah wa’alam…

  6. innalillah.. semoga ALLAH merahmati roh keatasnya..

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: