14 muharam 1428/2 februari 2007

 

jam 4.40 pagi aku terjaga dari tidur. memikirkan kembali adakah apa yang aku alami saat ini benar atau hanya mimpi. aku buntu dan bingung. ah! biarkan saja aku malas mahu fikir. jika aku fikir pun aku tak boleh buat apa. aku tak tahu. apa yang aku tahu aku perlu banyak meminta pertongan dan petunjuk darinya. aku bingkas bangun ke bilik air, bersugi dan berwuduk.  aku menunaikan solat sunat tahajud. apa yang aku tahu banyak ganjaran untuk mereka yang bangun malam untuk buta tahjud. aku tak berniat pun untuk buat tahjud  kerana aku tidak kunci jam tapi itulah Allah punya kuasa, dikejutkan aku diwaktu ini dan mudah pula aku bangun untuk sujud kepadanya. sebelum ini walaupun aku selalu tersedar dan aku kunci jam namun liat untuk aku bangun kadang-kadang jam 7 pagi bru bangun, waktu itulah aku bergegas-gegas bersiap dan solat subuh pun lewat. kadang-kadang aku fikir bagus juga punya masalah kerana kita menjadi lebih dekat padaNya. dalam sujud terakhir ku aku sujud lama memohon taufik dan hidayah dari Allah, memudahkan urusan ibadah haji aku pada akhir tahun ini dan……….memberi petunjuk tentang hubungan aku dan muhamad. tak semena-mena air mata ku mengalir bila teringatkan muhammad. aku benar-benar buntu dan tidak tahu. aku mohon padaNya “ya Allah berilah petunjuk tentang aku dan Muhamad, aku tidak tahu dia baik atau tidak buat aku. apa yang aku tahu aku suka padanya dan dia pun suka dengan aku. aku tak tahu apa yang aku minta ini betul atau tidak, apa pun beri aku pentunjuk ya Allah.ya Allah, jadikanlah muhamad itu baik untuk dunia dan akhirat aku. begitu juga jadikanlah aku baik untuk dunia dan akhiratnya. mudahkalah urusan kami, mudahkanlah jodoh kami. satukan jiwa dan jasad kami dalam mencari keredhaan mu hinggak ke  akhir hayat kami” aku masih menangis, aku sayu dan aku bingung. aku sudahkan solat tahjud aku. aku merenung sejadah…fikiran ku buntu dan kosong. aku mengambil tafsiran al-quran. kak yati pernah mengajar aku supaya membaca syahadah dan selawat ke atas rasulullah dan bukalah tafsir alquran. insya allah dengan berkat alquran sebagai petunjuk jalan dan selawat rasulullah tadi pasti ada petunjuk pada muka surat yang kita buka nanti. “lailahaillallah wa muhammadurrasulullah, allahummassollia’lamuhammad wa a’la aalimuhammad”. aku membuka alquran dan terjumpa surah al-Anfaal aku membacanya dengan perlahan dan kemudian aku perhatikan maksudnya.

 

Dan siapkanlah untuk menghadapi mereka kekuatan apa saja yang kamu sanggupi dan dari kuda-kuda yang ditambat untuk berperang (yang dengan persiapan itu) kamu menggentarkan musuh Allah, musuhmu dan orang-orang selain mereka yang kamu tidak mengetahuinya, sedang Allah Maha Mengetahuinya. Apa saja yang kamu nafkahkan pada jalan Allah nescaya akan dibalas dengan cukup kepadamu dan kamu tidak dianiaya (dirugikan).                                                                                                                                                                                                                                                                                       (60: al-Anfaal)

Dan jika mereka condong kepada perdamaian, maka condonglah kepadanya dan bertawakkallah kepada Allah. Sesungguhnya DialahYang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.                                                                                                                                                                                                                                                                                               (61:al-Anfaal)

Hati menjadi sayu, kesedihan aku terjawab dengan ayat di atas. Sekiranya hati aku inginkan cinta ini dan dia pun begitu, ingin diri kami disatukan maka pergilah padanya dan mintalah pertolongan hanya kepada Allah. Dengan tidak semena-mena Air mata berguguran entah kenapa hati menjadi sayu bila aku membaca kepada ayat hanya Dialah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. Ayat itu seolah-olah memberitahu aku adulah segala-gala masalah kepadaNya kerana dia itu Maha Mendengar dia juga yang Maha Mengetahui baik buruknya aku, hidup aku dan perasaan yang sedang aku alami saat ini maka seharusNya hanya padaNya aku perlu percaya tentang apa yang telah ditetapkan untuk aku.

Dan jika mereka bermaksud hendak menipumu, maka sesungguhnya cukuplah Allah menjadi pelindungmu, maka sesungguhnya cukuplah Allah (menjadi pelindungmu). Dialah yang memperkuatkanmu dengan pertolonganNya dan dengan para mukmin.

                                                                                                                                                                                                 (62:al-Anfaal)

 

Sekiranya apa yang aku alami saat ini hanyalah penipuan belaka hanya Allah yang akan menjadi pelindungku. Aku tidak tahu, benar-benar tidak tahu adakah Muhamad itu benar-benar jujur pada aku atau tidak, tetapi apa yang aku tahu aku suka padanya. Kekadang aku juga buntu dan keliru dengan perasaan ini, adakah aku benar-benar inginkan hubungan ini. Apa yang aku tahu aku buat apa yang aku suka, aku juga takut andai tindakan aku ini hanya membawa bencana pada diri aku sendiri. Oleh kerana itu aku mesti taat dan patuh hanya kepadaNya agar segala tindakan yang aku buat adalah dalam bimbingan dan pemerhatian dariNya. Semoga segala yang terjadi memberi akibat yang baik pada aku dan Muhamad.

 

Dan Yang mempersatukan hati mereka (orang-orang yang beriman) walaupun kamu membelanjakan semua kekayaan yang berada dibumi, nescaya kamu tidak dapat mempersatukan hati mereka, akan tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sesungguhnya Dia Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.

                                                                                                                                                                                                  (63:al-Anfaal)

 

Aku teringat tentang perbualan aku dengan Muhammad di YM tempoh hari bila membaca ayat ini, aku memberitahunya “ I am really confused about us, I don’t know what will happen soon. What I know I really like you and just ask Allah for you, I just depend only on Allah. I really have no power about us; I am really inability about us. I only depend on Allah. I don’t know what will happen soon, I don’t know fate. I just let the time drive for me to the right way that I should to have and ask for Allah guidance.” Dia membalas kembali “f we’re meant to be for each other, then you’ll get me even if you’d never know how..🙂.. but if we’re not meant to be.. even if you got ALL the power to get me, you won’t be able to.. get me..?! Aku mendapat petunjuk dari Allah yang memberitahu aku perkara yang sama menambah keimanan aku padaNya bahawa walaupun sekiranya aku ada seluruh kekayaan sekali pun aku masih tidak dapat berbuat apa-apa tanpa izin darinya, hanya Dialah yang yang berkuasa menyatukan hati-hati kami, hati-hati orang beriman kepadaNya, hati aku dan Muhamad.

Hai Nabi, cukuplah Allah (menjadi pelindung) bagimu dan bagi orang-orang mukmin yang mengikuti mu.                                                                                                                                                                                          (64:al-Anfaal) Ya! Aku tersedar kembali aku tidak patut ragu dengan itu kerana ”lahaulawala quwwata illa billah” iaitu tiada daya upaya aku melainkan dengan izin Allah cukulah hanya Allah yang menjadi pelindungku dari segala mara bencana dari segi yang tersirat atau tersurat. 

Hai Nabi, kobarkanlah semangat para mukmin itu untuk berperang. Jika ada dua puluh orang yang sabar di antara kamu, nescaya mereka dapat mengalahkan dua ratus orang musuh. Dan jika ada seratus orang (yang sabar) di antara kamu, mereka dapat mengalahkan seribu daripada orang-orang kafir, disebabkan orang-orang kafir itu kaum yang tidak mengerti.                                                                                                                                                              (65:al-Anfaal) 

Nilai kesabaran orang-orang mukmin di sisi Allah begitu besar sekali, sekiranya aku bersabar dan beriman kepadaNya Insya Allah aku pasti berjaya. Aku perlu sabar dan yakin dengan janji Allah. Pasti ada sesuatu yang baik dari Allah untuk  aku sekiranya aku bersabar. Insya Allah, amin. ”Ya Allah, ampunilah aku sekiranya tiada kesabaran dalam tindakan aku lantaran kejahilan dan rapuhnya iman aku.” 

Sekarang Allah telah meringankan kepadamu dan Dia telah mengetahui bahawa padamu ada kelemahan. Maka jika ada di antaramu seratus orang orang yang sabar, nescaya mereka dapat mengalahkan dua ratus orang; dan jika ada diantaramu seribu orang (yang sabar) nescaya mereka dapat mengalahkan dua ribu orang dengan seizin Allah. Dan Allah berserta orang-orang yang sabar.                                                                                                                                                                   (66:al-Anfaal) 

 Maksud ayat masih menceritakan tentang nilai kesabaran yang begitu besar ganjaran yang dijanjikan Allah bagi mereka-mereka yang sabar. Allah juga maha mengetahui tentang kelemahan hamba-hambaNya, kelemahan aku, keterbatasan aku dan ketidakmampuan aku. ”Ya Allah aku mengakui dengan serendah-rendahnya kelemahan dan kekurangan aku, hanya Engakaulah yang Maha berkuasa dan Maha bijaksana. Bimbinglah hati aku dan tolonglah diri aku.” 

Tidak patut, bagi seorang Nabi mempunyai tawanan sebelum ia dapat melumpuhkan musuhnya di muka bumi. Kamu menghendaki harta benda duniawai sedangkan Allah menghendaki pahala akhirat (untukmu) dan Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.                                                                                                                                                                           

                                                                                                                                                                             (67:al-Anfaal) 

Kalau sekiranya tidak ada ketetapan yang telah terdahulu dari Allah, nescaya kamu ditimpa keseksaan yang besar kerana tebusan yang kamu ambil.

                                                                                                                                                                              (68:al-Anfaal)

Maka makanlah sebahagian rampasan perang yang telah kamu ambil itu sebagai makanan yang halal lagi baik, dan bertakwalah kepada Allah; sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

                                                                                                                                                                                                (69:al-Anfaal)

Hai Nabi, katakanlah kepada tawanan-tawanan yang ada ditanganmu: ”Jika Allah mengetahui ada kebaikan dalam hatimu, nescaya dia akan memberikan kepadamu yang lebih baik dari apa yang telah diambil daripadamu dan Dia akan mengampuni kamu”, dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

                                                                                                                                                                                                  (70:al-Anfaal)

aku perlu tulus dan ikhlas dalam segala niat dan tindak tandukku. jika ada kebaikan dalam hatiku nescaya setiapa apa yang berlaku adalah demi kebaikan ku. walaupun kecewa yang tejadi. hanya Dia yang Maha Mengetahui, mungkin kecewa ini lebih baik untuk dunia dan akhirat aku. kerana pastinya Dia menggantikan yang lebih baik untuk aku, insya Allah. wallahua’lam. aku pun tidak tahu apakah yang aku fahami ini bertepatan dengan apa yang ingin Allah sampaikan padaku cuma aku mengambil keputusan untuk meneruskan rasa cinta ini, tetapi menjaganya mengikut adab-adab yang telah ditetapkan dalam Islam. walaupun jarak, masa dan keadaan yang memisahkan kami, selagi kami patuh padaNya, memohon dan hanya berharap padaNya pasti Dia akan menolong kami. apa pun kami perlu bersabar, kerana kesabaran berserta keimanan adalah amat besar ganjarannya di sisi Allah, kalu tidak masakan Dia menyebutnya dalam dua ayat yang berulang tentang kelebihan-kelebihan orang-orang yang bersabar. dan seandainya di akhirnya ada perpisahan aku percaya pasti itu adalah yang terbaik buat dunia dan akhirat kami, moga kam diberi kekuatan untuk menghadapi saat itu.

Posted on February 2, 2007, in Uncategorized. Bookmark the permalink. 1 Comment.

  1. semuenye mengikut kehendakNYA.kita hanye merancang, tp DIA yang menentukan.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: