Petua Mencuci Hati oleh Datuk Dr Haji Fadzilah Kamsah

Segala aspek kehidupan ini bermula daripada hati. Oleh itu di bawah ini ada
beberapa cara bagaimana hendak mencuci hati. Diolah oleh pakar motivasi
Datuk Dr. Haji Fadzilah Kamsah.
 

1. Dirikan solat dan banyakkan berdo’a – Ini adalah salah satu
kaedah yang sungguh berkesan. Semasa berdo’a turut katakan “Ya,Allah
jadikan hatiku bersih”
 

2. Selawat keatas Nabi Muhammad s.a.w paling minima 100 X sebelum
tidur – Ini merupakan satu pelaburan yang mudah dan murah. Disamping
dosa-dosa diampunkan, otak tenang, murah rezeki, orang sayangkan kita dan
mencetuskan semua perkara kebaikan.
 

3. Solat taubat – Selain daripada memohon keampunan, dapat mencuci
hati dan menenangkan minda.
 

4. Membaca Al-Quran – Selain dapat mencuci hati juga menenangkan
jiwa, penyembuh, penenang, terapi. Sekurang- kurangnya bacalah
“Qulhu-allah” sebanyak 3X.
 

5. Berma’af-ma’afan sesama kawan setiap hari – Semasa meminta maaf
perlu sebutkan.
 

6. Bisikan kepada diri perkara yang positif – Jangan sesekali
mengkritik, kutuk diri sendiri, merendah-rendahkan kebolehan diri sendiri.
katakan lah “Aku sebenarnya……(perkara yang elok-elok belaka)
 

7. Program minda/cuci minda – Paling baik pada waktu malam sebelum
tidur, senyum, pejam mata, katakan di dalam hati “Ya, Allah cuci otak aku,
cuci hatiku, esok aku nak jadi baik, berjaya, ceria, bersemangat, aktif,
positif”. Menurut kajian saikologi, apa yang disebut sebelum tidur dapat
dirakamkan sepanjang tidur sehingga keesokan harinya – CUBALAH!!).
 

8. Berpuasa – Sekiranya dalam berpuasa terhindar dari melakukan
perkara-perkara kejahatan.
 

9. Cuba ingat tentang mati (Sekiranya hendak melakukan sesuatu
kejahatan, tidak sampai hati kerana bimbang akan mati bila- bila masa).
 

10. Kekalkan wuduk.
 

11. Bersedekah.
 

12. Belanja orang makan.
 

13. Jaga makanan – jangan makan makanan yang subhat.
 

14. Berkawan dengan ulama.
 

15. Berkawan dengan orang miskin (menginsafi).
 

16. Pesan pada orang, jadi baik.
 

17. Menjaga pacaindera (mata, telinga, mulut…dsb), jangan dengar
orang mengumpat.
 

“sampaikanlah pesanan ini walaupun 1”

Posted on September 17, 2007, in hidayah, Ponder. Bookmark the permalink. 42 Comments.

  1. Adduuh banyak sekali yaa, yang harus dilakukan untuk memperoleh hidayah… memang begitukah jalan orang2 yang bakal mendapat hidayah… bagaimana dengan kondisi zaman sekarang?

    salam kenal🙂

  2. salamm, saya sebenarnya nak dengar ceramah dato secara life tetapi apa kan daya tidak berkemampuan nak pergi kerana kursus yang datuk adakan terlalu mahal nak juga hadir tapi tak apa dapat bercakak memalui email pun jadi lah dato balaslah email kalau saya ada masaalah nanti bolehkan

  3. assalamualaikum…

    tengok datuk memberi nasihat rasa tenang la.. lupa sekejap masalah ..

  4. ASSALAMUALIKUM…

    saya nak email atau no hp dato` fadzilah kamsah..sape2 tau tolong email kn pd saya…eily_lily@yahoo.com

  5. saya perlukan motivasi untuk perbaiki diri…..saya teramat memerlukan bimbingan….tapi saya tak tahu nak cari saper?????bolehkah datuk fadzilah kamsah mnjdi pmbimbing saya?????kerana saya rasa hati saya dah tersesat jauh……hati dan jiwa saya sudah gelap seperti saya dah tak nmpak apa yang baik didepan saya…….

  6. sye nk email dato fadzilah…
    sape2 yg tau…, tolong emailkn kt ikhwan_aswad@yahoo.com
    thanks…

  7. mohd syafiq bin shamsuddin

    saya dah banyak baca buku motivasi hasil sentuhan pena dato fadzilah kamsah. tapi,saya tidak tahu bagaimana caranya untuk mengaplikasikan dalam kehidupan untuk menjadikan diri saya seorang yang hebat!!!!!

  8. Saya sebenarnya ada masalah. Saya nak dapatkan email Dato Fadzilah Kamsah, kalau ada emailkan saya kt : rhb@yahoo.com.my… thanks

  9. saya nak dapatkan email Dato Fadzilah Kamsah, boleh emailkan pada saya : tyny78.yahoo.com
    saya ada perkara nak dibincangkan.terima kasih

  10. salam,
    kawan-kawan yang nak contact Dr.Fadzilah Kamsah,harap link tersebut membantu.

    http://www.fadzilahkamsah.com/shop/?p=p_1&sName=Masalah-Peribadi

    dr juga boleh dihubungi di email,fadzilahkamsah@excel-training.com.my

  11. saya nak dptkan email atau no hp dato fadzilah kamsah..tolong emailkan kepada saya …liana_familylove@yahoo.com

  12. saya juga nak dptkan specifik email dato fadzilah kamsah..untuk bertanyakan beberapa soalan,,,tolong emailkan kepada saya …orannestar@yahoo.com

  13. saya seorang isteri & seorang emak kepada 3 org anak…sy bekerja balik dah mlm..sy merasa penat sangat hingga tak dpt tengok kerja sekolah kerana bila balik rumah saya nak buat keje rumah pulak..bila dah penat sangat membuat saya cepat marah. Ape yg saye buat supaya dlm masa yang sama sy dpt menjalankan 2 perkara dlm masa yg sama.

  14. a’kum. sy perlukan email n no hp datuk dr. fadzilah kamsah krn ada pekara yg saya nk bertanya n penjelasan. sy dlm dilema n teraniaya oleh suami sendiri. tolong lah sy agar dpt ketengan n kebhgiaan hidup di dunia n akhirat.

  15. Salam ,

    ape khabar dato ? sy perlukan email dato , ini kerana saya hamba allah yg mempunyai satu masalah , dimana saya tiada tempat nak mengadu … di harap kan dato sudi memberi e-mail dato … sy harap dato sudi mendengar & memberi saya nasihat yg sewajarnya .. Terima Kasih Dato

  16. asalamulaikum datuk . dear datuk saya rasa ingin berdoa hendak mati bila keadaan saya semakin rumit.datuk lepas satu satu masalah yg menimpa saya. mulanya di tempat kerja ‘saya rasa jiwa saya amat sesuai bekerja di jabatan itu tapi ada pula orang yang berhasad dengki ‘kerana hasutanya saya di tukarkan ke jabatan lain saya terima walaupun terlalu pedihb untuk meningalkan tempat yang saya sayangi itu saya redho yang kedua datuk bapa mentua pulak tiba tiba saja semua anak anaknya tak mahu jaga di buangnya ke rumh saya ,saya berasa sungguh kurang selesa bila ada lelaki lain di umah saya .darikecil saya tak pernah ada bapa saya berasa sungguh tak selesa datuk tambahan bapa mentua saya tu tidak mahu solat atau ngaji dai hanya suka menonton tv cerita inggeris dan dia suka jalan jala sedangkan usia nya yang menjangkau 70 sepatutnya lebih ingatkan allah kalau saya buka oasis zikir dia amat marah ,saya rasa sungguh kecewa datuk tolong lah saya datuk

  17. Nurain Hazeeqah

    Assalamualaikum Datuk,

    Kalau tak keberatan , tolong bagi email datuk pada saya. Ada sesuatu yang ingin saya katakan. Minta nasihat dari datuk untuk masalah yang saya sedang hadapi sekarang ini. Please datuk…bantu saya.

  18. salam..blh saya minta no fon n email ustad

  19. siti mahani binti salleh

    Bismillahirrahmannirrahim.Assalammualaikum dato’.
    boleh saya minta email dato untuk memudahkan saya mendapatkan panduan dan nasihat dari dato berkenaan masalah yang sering saya hadapi.Mudah-mudahan dato sudi berkongsi panduan dan nasihat..

  20. salam….sy ina dati ktn….boleh saya dapatkan email dato agar saya dapat menceritakan masalah peribadi saya pada dato…saya nak dato beri panduan dan nasihat….sya teramat2 mengharap kerna saya dah buntu dengan masalah yg saya menghadapi ni….

  21. salam dato saya ada masalah yang sering kali saya ulangi.
    saya harap dato dapat memberi email dato pada saya supaya saya dapat menceritakan masalah peribadi yang sering menghantui saya.
    saya xdapat berterus terang dengan orang laen lagi sekarang.
    saya pernah terpikir untuk lari dari masalah ini tapi saya akan terjebak semua.saya amat harapkan bantuan ikhlas dari dato untuk bantu saya dalam membina semula kehidupan yang lebih baik dan tenang dari sekarang,kehidupan yang buatkan saya menangis setiap hari mengenangkan kesalahan2 yang telah saya lakukan.bantulah saya

  22. salam..
    melihatkan ramai dr kalangan kite…yg seislam..rupa2nya ramai yg punyai masalah yg menuntut KETENANGAN dlm semua hal..saye ingtkan saye je yg amat perlukan KETENANGAN tu…sebab saye sekarang bukan diri saya sendiri,bukan anak yg dulu,bukan adik atau kakak yg dulu,bukan kawan atau kekasih yg dulu..bukan insan yg ingin saye jadi..kalian bayangkanlah diri saye ni dari seorg yg mendapat didikan agama yg cukup n sempurna tp entah dimana silapnye saye mjadi MATI..TIADA HATI..TIADA PERASSAAN,namun bila saye mengikuti program yg dato’ anjurkan barulah saye sedar dan faham betapa pentingnye HATI bg seorg islam seorg hamba ALLAH…saye mnjadi begini adalah kerana mengikut kate hati…ingin saye bantu kalian semua yg punya masalah atau berkongsi cerita..email kn kpd saye bila2 sj..insyaallah PENGALAMAN LALU adalah AMAT BERHARGA dan MAHAL kerana ia membuat kite lebih SEDAR DIRI dan INSAF…BUKAN SEMUA MENJADI PILIHAN YG ESA UNTK DI UJI..Kite bertuah kerana menjadi sebahagian dr UJIAN ILAHI.

    ct_naerul@yahoo.com

  23. sye nak email datuk fadzilah kamsah.plez sent kat saye…cicakpening_92@yahoo.com

  24. asskum datuk, boleh tak bagi email datuk kat saya. Saya ada masaalah dgn anak saya. tolong hantar kat email saya.

  25. terima ksih ..krna mmparkkn..cra2 cuci hati…mdh2han kite smu akn dikasihi oleh Allah…

  26. Haris – Assalamualaikum datuk …boleh saya minta email datuk ..saya mahu dorongan dari datuk dan saya mau minta nasihat … my email sapakan@hotmail.com

  27. assalamualaikum datuk. sy nk minta email utk bertnykn mengenai sbrg kemusykilan dn nasihat nanti…saya gee959208@yahoo.com.

  28. wak kzatmananabucfywe1d

  29. Salam, kawan2 pembaca..sy mencari2 web2 yg berkaitan ngan hati..dan akhirnya terjumpa yang ni, terima kasih ats usha penulis diats tajuk nie, sejak akhir2 nie ht sy tidak tenang,ad byk kerja n mslh menimpa. mujurlah ada cara-cara yang disarankan oleh Dato;saya cuba amalkan mana termampu, dan sharing comments dari pembaca menguatkan semangat saya untuk menghadapi masalah hati nie, bila bc masalah kawan2 kat ats, barulah saya terasa setiap insan ade dugaan tersendiri..tabahkan hati, dan carilah teman untuk berkongsi…insyaallah ketabahan milik kita.

  30. salam…
    ustaz saya suka sgt dgr ceramah dari ustaz..
    saya ade sesuatu nak tnya ustaz..
    ”Macam mane ciri-ciri seorang ibu yang solehah??”
    dan ”Surga dibawah tapak kaki ibu itu mcm mane??”wan nurzalila

  31. assalammualaikum dato’. apa pandangann dato’ perasaan tidak puas hati timbul jika kita telah berbincang/luahkan dengan pasangan hidup dari hati ke hati inginkan rumahtangga sptmana ajaran islam iaitu solat jemaah sekeluarga (solat maghrib & isyak kerana masing2 kerja), membawa keluarga menghadir ceramah agama dll. tetapi pasangan hidup buat tak tau je!

  32. salam..dato sy sdg keliru dan brperg ngan perasaan sndry lau dato xkbrtan bntulah sy blsla email sy dato..smpi sy pk nk mkn ubt pneng ht sy xtng sgt..tolonglah sy…

  33. Insyaallah saya akan ikuti tips yang diberi oleh dato.

  34. salam…boleh saya dapatkan email dato.. tima kasih

  35. salam, saya ingi meluahkan apakah yang perlu saya lakukan bila isteri saya selalu menceritakan masalah rumah tangga saya pada mak bapa mentua saya mahu baik tau pun buruk.

  36. salam. sya nk dptkn email dato..sya amat@ stress skrg..sya perlukan khidmt nasihat dr dato..saya amt berharap dato bg respon scpt mungkin di almt email sya..nuown_85@yahoo.com

  37. assalamualaikum,dato…saya rasa saya seorang yang agakmkuat hadapi apa saja dugaan yang Allah beri pada saya…tapi saya tak tahu kemana perginya kekuatan yang Allah berikan pada saya tu….saya baru saja mendirikan rumah tangga …tak sampai 2bulan dato…tapi saya tak tahu apa dugaan yang Allah berikan pada saya,sampai saya rasa mcm nak punahkan segala impian saya dengan suami selama 8 tahun kami berkawan…tapi mungkin jodoh kami,dan kuatnya kasih sayang saya dan suami,kami di ijabkabulkan…saya tahu bahawa suami seorang yang mengambil dadah…tapi saya x sangka sampai mcm nie sekali yang jadi…dia dah behenti kejer…kejer yang ada semua dia tak nak pergi…tapi duit sentiasa nak…dato untuk pengetahuan daato,duit mas kahwin saya turut suami guna…untuk beli benda haram tue….saya nak mcm mana dato….say acuba usahaha nak jadikan dia yang terbaik…tapi dia sendiri yang tak nak berubah…mcm hari nie dia ada inteview,dia tak nak oergi,susah payah saya carikan untuk dia…tapi tengok apa yang dia buat….saya nak minta tolong sgt kat dato tolong lah bagi sedikit cara penyelesain pada saya untuk saya harugi hidup nie….

  38. as salam..kpd dato sy brhrp dpt email dato scepat mgkin dn pd sape2 jg tlg la email sy ye..tq

  39. akum dato’,tlglah bg emel dato’.sy ada masalah besar.sy dah tak tahan dah tanggung beban yg berlarut2 sampai mak sy meninggal.sy tak blh cerita secara detail kat sini.tlglah bg emel dato’.tlglah sy dato’ re[ly secepat mungkin.tlglah dato’.

  40. Astaghfirullah…. ya Allah ramai betul orang yang ingin menghubungi Dato’ Fadzilah Kamsah, tapi saya minta maaf banyak-banyak tulisan di atas adalah salah satu dari nasihat Dato Fadzilah Kamsah, dan blog ini tiada kena mengena dengan Dato’ fadzilah Kamsah, sekiranya ada sesiapa yang ingin menghubungi beliau silalah berhubung melalui email berikut (ihsan dari En. Abdullah);
    salam,
    kawan-kawan yang nak contact Dr.Fadzilah Kamsah,harap link tersebut membantu.

    http://www.fadzilahkamsah.com/shop/?p=p_1&sName=Masalah-Peribadi

    dr juga boleh dihubungi di email,fadzilahkamsah@excel-training.com.my

  41. bismillahirohmaniirohiim, asalaimualaikum datok saya terlalu perlukan nasihat dr datok untuk selamatkan alam rumahtangga yang saya bina 15thn kesabaran saya pada suami saya sudah tahap maksimun saya di kurniakan 6 ore cahayamata saya terlalu sayang anak2 saya tidak suka ceta keburukan suami saya tapi saya benar2 dah penat bersabar dgn dia selama ini saya hanya minta nasihat dr adk bradk aje saya terlalu tertekan dgan suami tidak bekerja dan anak saya 2ore sakit sudah puas berubt pnyakit itu begitu jglh 3thn ank saya sakit perlukan banyak kesabaran menjaganya malam mmg saya tidak cukup tidur, dgn keadaan suami saya mcm tu saya jd benar2 tertekan begitu byk saya nk luahkan isi ati ini hanya ALLAH s.w.t aje yang tahu kesabaran saya ni saya yg inginkn rumahtangga saya selamat tp dia tidak berbuat apa2 pun haruskah saya teruskn alam rumahtangga ini?? yg pasti hati saya dah terlalu byk kecil ati dgnnya…sabar…sabar yg saya tahu bila saya terlalu sakit ati saya bykkn baca surah yassin mmg jiwa saya cukup tenang tapi sapai bilo saya harus begini..Tolong saya ustak saya jarang2 buka email tak pandai ank2 yg mengajar saya blh tak datok emailkn ke rosilawati_elawati@yahoo.com saya benar2 perlukan nasihat yang baik utk selamatkn rumahtangga saya.

  42. assalamualaikum.
    puan yang dirahmati allah, saya minta maaf banyak2. berkenaan dengan puan ingin mengadu soalan kepada dr. fadzilah kamsah. malangnya ini ukan blog dato’ dan saya pun tidak tahu bagaimna untuk puan menghubunginya. apa pun saya mohon puan terus sabar. minta tolonglah pada Allah dengan solat dan sabar. hari tidak selamanya mendung. bila mendung berlalu puan akan bersyukur sangat2 di atas kesabaran puan. maaf mungkin saya tidak begitu memahami masalah puan. tapi saya doakan semoga allah mengurniakan pertolongannya kepada puan secepat mungkin. untuk menambah kesabaran puan, mungkin puan boleh bandingkan dengan hidup mereka-mereka yang lebih malang…contohnya kehidupan saudara kita di palaetin, di somalia dan terbaru di syiria. semoga allah merahmati puan dan memberi kebahagiaan kepada puan.

Leave a Reply

