Rahsia solat awal waktu

 

 Assalamualaikum… sekarang ni saya sorang-sorang kat ofis, yang lain entah ke mana. Tak tahu pa nak buat baca berita, main game, surf internet-nak cari buku rahsia solat. pastu jumpa artikel ni dari blog en. kamal, ingat nak kongsi dengan rakan semua (harap en. kamal tak kisah saya pinjam artikel dia kat sini ^_~). bagus artikel ni kerana ia memotivasikan diri untuk solat pada awal waktu. rupa-rupanya ada rahsia yang tersembunyi.
Dah lama sebenarnya nak tulis pasal topik ni dan apabila terbaca laporan berita dalam Utusan hari ini bertajuk “PM mahu kajian kesan solat diteruskan” aku berasa terpanggil untuk berkongsi sedikit pengetahuan yang aku dapat daripada Color Vibration Therapy. Antara kandungan laporan itu ialah:-

 

Quote:

Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini memuji projek kajian Jabatan Kejuruteraan Bioperubatan Universiti Malaya (UM) mengenai kesan solat ke atas tubuh badan dan kesihatan seseorang. 

Perdana Menteri berkata, keputusan awalnya mendapati bahawa pergerakan yang dilakukan di dalam ibadat sembahyang yang memberikan kesan bermanfaat ke atas jantung, tulang belakang dan keupayaan ingatan serta perhatian seseorang.

 

Aku cuba cari laporan tersebut dekat Internet, kalau-kalau ada maklumat lebih terperinci pasal kajian tersebut tapi tak dapat. Walaubagaimana pun, CVT sebenarnya telah lama menemui perkaitan antara waktu solat dengan peralihan tenaga alam. Setiap peralihan waktu solat sebenarnya menunjukkan perubahan tenaga alam ini yang boleh diukur dan dicerap melalui perubahan warna alam. Aku rasa fenomena perubahan warna alam adalah sesuatu yang tidak asing bagi mereka yang terlibat dalam bidang fotografi, betul tak aid ?

Sebagai contoh, pada waktu Subuh alam berada dalam spektrum warna biru muda yang bersamaan dengan frekuensi tiroid yang mempengaruhi sistem metabolisma tubuh. Jadi warna biru muda atau waktu Subuh mempunyai rahsia berkaitan dengan penawar/rezeki dan komunikasi. Mereka yang kerap tertinggal waktu Subuhnya ataupun terlewat secara berulang-ulang kali, lama kelamaan akan menghadapi masalah komunikasi dan rezeki. Ini kerana tenaga alam iaitu biru muda tidak dapat diserap oleh tiroid yang mesti berlaku dalam keadaan roh dan jasad bercantum (keserentakan ruang dan masa) – dalam erti kata lain jaga daripada tidur. Disini juga dapat kita cungkil akan rahsia diperintahkan solat diawal waktu. Bermulanya saja azan Subuh, tenaga alam pada waktu itu berada pada tahap optimum. Tenaga inilah yang akan diserap oleh tubuh melalui konsep resonan pada waktu rukuk dan sujud. Jadi mereka yang terlewat Subuhnya sebenar sudah mendapat tenaga yang tidak optimum lagi.

Warna alam seterusnya berubah ke warna hijau (isyraq & dhuha) dan kemudian warna kuning menandakan masuknya waktu Zohor. Spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi perut dan hati yang berkaitan dengan sistem penghadaman. Warna kuning ini mempunyai rahsia yang berkaitan dengan keceriaan. Jadi mereka yang selalu ketinggalan atau terlewat Zuhurnya berulang-ulang kali dalam hidupnya akan menghadapi masalah di perut dan hilang sifat cerianya. Orang yang tengah sakit perut ceria tak ?

Kemudian warna alam akan berubah kepada warna oren, iaitu masuknya waktu Asar di mana spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi prostat, uterus, ovari dan testis yang merangkumi sistem reproduktif. Rahsia warna oren ialah kreativiti. Orang yang kerap tertinggal Asar akan hilang daya kreativitinya dan lebih malang lagi kalau di waktu Asar ni jasad dan roh seseorang ini terpisah (tidur la tu …). Dan jangan lupa, tenaga pada waktu Asar ni amat diperlukan oleh organ-organ reproduktif kita😉

Menjelang waktu Maghrib, alam berubah ke warna merah dan di waktu ini kita kerap dinasihatkan oleh orang-orang tua agar tidak berada di luar rumah. Ini kerana spektrum warna pada waktu ini menghampiri frekuensi jin dan iblis (infra-red) dan ini bermakna jin dan iblis pada waktu ini amat bertenaga kerana mereka resonan dengan alam. Mereka yang sedang dalam perjalanan juga seelok-eloknya berhenti dahulu pada waktu ini (solat Maghrib dulu la …) kerana banyak interferens (pembelauan) berlaku pada waktu ini yang boleh mengelirukan mata kita. Rahsia waktu Maghrib atau warna merah ialah keyakinan, pada frekuensi otot, saraf dan tulang.

Apabila masuk waktu Isyak, alam berubah ke warna Indigo dan seterusnya memasuki fasa Kegelapan. Waktu Isyak ini menyimpan rahsia ketenteraman dan kedamaian di mana frekuensinya bersamaan dengan sistem kawalan otak. Mereka yang kerap ketinggalan Isyaknya akan selalu berada dalam kegelisahan. Alam sekarang berada dalam Kegelapan dan sebetulnya, inilah waktu tidur dalam Islam. Tidur pada waktu ini dipanggil tidur delta dimana keseluruhan sistem tubuh berada dalam kerehatan. Selepas tengah malam, alam mula bersinar kembali dengan warna putih, merah jambu dan seterusnya ungu di mana ianya bersamaan dengan frekuensi kelenjar pineal, pituitari, talamus dan hipotalamus. Tubuh sepatutnya bangkit kembali pada waktu ini dan dalam Islam waktu ini dipanggil Qiamullail.

Begitulah secara ringkas perkaitan waktu solat dengan warna alam. Manusia kini sememangnya telah sedar akan kepentingan tenaga alam ini dan inilah faktor adanya bermacam-macam kaedah meditasi yang dicipta seperti taichi, qi-gong dan sebagainya. Semuanya dicipta untuk menyerap tenaga-tenaga alam ke sistem tubuh. Kita sebagai umat Islam sepatutnya bersyukur kerana telah di’kurniakan’ syariat solat oleh Allah s.w.t tanpa perlu kita memikirkan bagaimana hendak menyerap tenaga alam ini. Hakikat ini seharusnya menginsafkan kita bahawa Allah s.w.t mewajibkan solat ke atas hambanya atas sifat pengasih dan penyayang-Nya sebagai pencipta kerana Dia tahu hamba-Nya ini amat-amat memerlukannya. Adalah amat malang sekali bagi kumpulan manusia yang amat cuai dalam menjaga solatnya tapi amat berdisiplin dalam menghadiri kelas taichinya …😕

Posted on June 29, 2008, in Healthy, hidayah, solat and tagged , , . Bookmark the permalink. 9 Comments.

  1. ASSALAMU’ALAIKUM WARAHMATULLAH HI WABARAKATUH
    TOLONG LEBIH RINCI LAGI DONX PENJELASANNYA

  2. terima kasih diatas sumbangan saudari dalam artikel yg scara tk sengaja saya layari,kalau senang2 tu hantarlah email yg berguna pada saya,itupun kalau tk keberatan.semoga sumbangan saudari di berkati Allah!!!

  3. assalamualaikum, bagus reviunya..teruskan, semoga Allah swt memberkati segala usaha anda..

  4. emillia andres

    thnks a lot 4 ur info….amazing !!!!!!! thnks to en kamal dan hayati husni…ALLAH telah memudahkan kita dalam menyebarkan ilmu melalui blog…so teknologi yg ada ini baik digunakan dalam penyebaran ilmu daripada menggunakannya untuk perkara yg xda faedahnya…

  5. Hafidz Ruslan

    Assalamualaikum… menarik sekali artikel ini. Ramai diantara kita hanya berpegang bahawa solat awal pada waktunya lebih afdal. Tetapi sekiranya ia banyak dikaitkan dengan kesihatan dan diterbitkan di media-media (ramai yang mengetahuinya) sudah tentu ramai dikalangan kita akan solat segera bila masuk waktunya. Mungkin ada rahsianya jika dikaitkan dengan solat berjemaah. Teruskan usaha seperti ini… banyak menfaatnya.

  6. Thanks….info yang menarik. Boleh tak beri saya sumber rujukan kerana saya sedang membuat kajian. TQ

  7. info yang sangat menarik..terleka seketika! Ya ALLAH, jadikanlah aku golongan hambaMu yang sentiasa menjaga solatku….

  8. sesuatu yg menarik-

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: