Category Archives: Books

Kenali Super Foods dalam al-Quuran


Buku Kenali Super Foods dalam al-Quuran telah ditulis oleh Normadiah Daud. Di dalam buku ini beliau telah mengupas 15 jenis makanan yang telah di sebut dalam al-Quran.
berikut merupakan makanan-makanan yang telah dikupas:

1. Kurma / tamar / phoenix dactyloferal
2. Madu
3. Bawang Putih
4. Buah Zaitun
5. Buah Delima
6. Halia
7. Timun
8. bawang Merah
9. Buah Tiin
10. Anggur
11. Susu Haiwan
12. Susu Ibu
13. Ikan
14. Daging
15. Air
Buku ini aku telah beli dengan harga RM 20.00 dari Pustaka Sri Intan Dungun pada 2011 (tarikh betulnya aku lupa)

Kisah 1001 Malam – pengenalan

Teringat aku pada buku yang pernah aku baca dahulu ketika melawat bapa saudaraku. buku itu bertajuk ‘Hikayat 1001 malam’ Buku itu memang menarik sehinggakan pada waktu itu aku hanya menghadapnya siang malam. terkenangkan semuala buku itu aku menjejaki kisah ini di internet.

(baca kisahnya lebih lanjut http://xahlee.org/p/arabian_nights/index.html )

Sejarah

Pada abad ke-8, masa pemerintahan khalifah Abbasiyah Harun al-Rashid, Baghdad merupakan salah satu kota perdagangan yang sangat penting. Pedagang dari China, India, Afrika, dan Eropa singgah dapat ditemukan disana. Ketika inilah cerita-cerita tradisional dari berbagai bangsa dikumpulkan jadi satu dan dinamakan Hazar Afsanah. Pada abad ke-9, seorang pendongeng dari Arab bernama Abu abd-Allah Muhammed el-Gahshigar menerjemahkan kumpulan cerita ini ke dalam bahasa Arab. Kerangka cerita mengenai Scheherazade dan Shahryar baru ditambahkan pada abad ke-14. Bentuk modern pertama dari cerita Seribu Satu Malam, namun masih dalam bahasa Arab, diterbitkan di Kairo pada tahun 1835.

Seribu Satu Malam merupakan sastra epik dari Timur Tengah yang lahir pada Abad Pertengahan. Kumpulan cerita ini mengisahkan tentang seorang ratu Sassanid, Scheherazade yang menceritakan serantai kisah-kisah yang menarik pada sang suami, Raja Shahryar, untuk menunda hukuman mati atas dirinya. Kisah-kisah ini diceritakannya dalam waktu seribu satu malam dan setiap malam Scheherezade mengakhiri kisahnya dengan akhir yang menegangkan sehingga sang raja pun selalu menangguhkan perintah hukuman mati pada diri Scheherazade.

Buku Seribu Satu Malam terdiri dari kumpulan-kumpulan kisah dengan tokoh yang berbeda dan alur cerita yang menarik. Di dalamnya termasuk legenda, fabel, roman, dan dongeng dengan latar yang berbeda seperti Baghdad, Basrah, Kairo, dan Damaskus juga ke China, Yunani, India, Afrika Utara dan Turki.

Kisah-kisah dalam Seribu Satu Malam, seperti Scheherezade dan Shahryar, dan Sinbad si Pelaut, menekankan tiga hal pada pembaca yaitu :

  1. Suatu masalah akan selalu ada penyelesaiannya
  2. Keteguhan akan membuat suatu masalah mencapai penyelesaiannya
  3. Kekuatan batin dapat membantu untuk mempertahankan keteguhan.

(dipetik dari http://id.wikipedia.org/wiki/Kisah_1001_malam)

(baca kisahnya lebih lanjut http://xahlee.org/p/arabian_nights/index.html )

Kisah ini bermula dari seorang raja yang mempunyai permaisuri yang sangat cantik. Entah kenapa, permaisuri ternyata berhubungan dengan seorang prajurit. Ketika mengetahui hal ini, raja sangat murka lalu ia menghukum mati permaisuri dan prajuritnya.
Semenjak itu, raja sangat berdendam pada setiap wanita. walau pun begitu, ia ingin terus menikah. Kejamnya raja, selepas sehari menikah, ia akan menghukum mati permaisuri barunya itu.
Tiada siapa yang berani menegur perilaku raja ini. Meski para menteri dan penasihat istana tidak
setuju, mereka takut untuk menegur.  Begitu juga dengan rakyatnya. Mereka hanya pasrah dengan kekejaman raja. Apalagi bagi mereka yang mempunyai anak perempuan. Setiap hari mereka
khuatir anak dara mereka akan dilamar raja. Mereka hanya merasakan kebahagiaan sejenak sahaja. Iaitu ketika pesta pernikahan, tetapi selepas itu mereka harus menyiapkan kain kafan. Putri mereka
pasti akan dihukum mati. Beratus-ratus perempuan telah menjadi korban. Tetapi dendam raja
belum juga padam. Ia terus saja mencari perempuan-perempuan cantik, menikahinya dan membunuhnya. Suatu hari, sang raja bertemu dengan seorang perempuan cantik anak kepada penasiatnya.  Raja terus melamar putri cantik tersebut. Penasihat bingung menghadapinya. Ia tahu nasib yang menanti putri kesayangannya. Setelah pernikahan, ia akan kehilangan putrinya. Untuk selamanya. Tetapi untuk menolak permintaan raja pun berat. Dan akibatnya sama saja. Kematian
dirinya sendiri dan putrinya juga. Di tengah kebingungan tersebut, putri menghadap ayahnya. “Ayah, terima saja lamaran raja “aku pasti tak apa-apa,  Aku yakin mampu merubah tabiat raja.” Begitu kata putrinya. Dengan berat hati, akhirnya penasihat kerajaan menerima lamaran raja. Pesta pernikahan pun digelar. Kali ini lebih megah dan meriah dibanding sebelumnya. Karena yang menikah adalah seorang raja dan seorang putri penasihat kerajaan. Akhirnya pesta pun selesai. Malam pengantin pun menjelang. Pasangan berbahagia itu pun melewatkan malam pertamanya dengan penuh kebahagiaan.
Pada saat, raja beranjak ke peraduan, permaisurinya bertanya: “Wahai kekasihku, izinkanlah aku menceritakan sebuah kisah yang menakjubkan. ” Mendengar permintaan permaisurinya sang raja tersenyum senang. Ia memang sangat senang mendengar kisah-kisah hebat. “Silahkan permaisuriku sayang.” Katanya. Sang permaisuri pun memulai ceritanya. Begitu serunya kisah yang ia
ceritakan, sampai sang raja tidak rasa mengantuk sejenak pun. Tetapi ketika kisah itu sedang ada di puncak ketegangannya, sang permaisuri menghentikan ceritanya. Ia berjanji akan melanjutkan ceritanya besok malam. Sang raja pun setuju. Mereka pun tertidur sejenak. Sepanjang hari sang raja terus penasaran. Ia ingin cepat-cepat malam. Ketika malam tiba, sang raja sudah siap di kamarnya. Ia benar-benarpenasaran akan lanjutan kisah dari permaisurinya.Sang permaisuri pun melanjutkan ceritanya. Ketika satu kisah sudah berakhir ia lanjutkan dengan kisah berikutnya yang lebih seru lagi. Tapi seperti biasa, ketika satu kisah sedang seru-serunya, ia hentikan ceritanya. Ia pun berjanji akan melanjutkan kisah itu besok malamnya.Begitu terus setiap malam. Tidak terasa, pasangan itu tetap bersama selama dua tahun. Kisah yang diceritakan sang permaisuri pun telah berjumlah 1000. Akhirnya pada akhir kisah yang ke-1001, sang permaisuri mengingatkan sesuatu pada sang raja. Ia ingatkan tentang perilaku sang raja yang tidak baik. Sang raja pun menyesal akan perilakunya. Ia meminta maaf pada seluruh rakyatnya. Rakyat kerajaan itu, terutama penasihat kerajaan, sangat senang. Raja mereka kembali adil dan bijak. Kerajaan itu pun makmur dan sejahtera. Itulah awal mula kisah 1001 malam. Menurut saya, inilah kisah puncak tentang peluang. Putri penasihat kerajaan telah mengambil resiko sangat besar. Kehilangan hidupnya. Demi peluang memperbaiki perilaku raja dan
kebaikan seluruh rakyat, sang putri menempuh bahaya. Akhirnya ia berhasil. Entah bagaimana nasib kerajaan itu bila tidak ada putri pemberani ini. Mungkin kerajaan itu akan hancur. Mungkin rakyat akan memberontak pada raja lalim tersebut. Untunglah sang putri sangat cerdas melihat solusimasalah tersebut. Selain cerdas, ia juga berani. Bagi saya, sang putri mengajarkan dua hal itu. Keberanian dan kecerdasan. Kedua hal ini mesti seiring sejalan. Keduanya saling membutuhkan. Yang
satu tidak bisa terlepas dari yang lain. Jika anda berani saja, tapi tidak cerdas, anda bisa kejebur ke jurang kegagalan berkali-kali, tanpa belajar apapun darinya. Dan bila anda cerdas tapi tidak berani, anda hanya akan jadi pengamat dan pengkritik, tanpa beraksi apa-apa. Jadi, dalam menciptakan, melihat, memanfaatkan, dan membagi peluang, anda harus punya dua hal. Keberanian dan kecerdasan.

(baca kisahnya lebih lanjut http://xahlee.org/p/arabian_nights/index.html )

(lain-lain cerita dongeng klasik http://xahlee.org/Periodic_dosage_dir/t2/mirrored.html )

Getting to commitement by Steven Carter with Julia Sokol.

            Alhamdulillah, has finished read this book yesterday in order to effort to improve my English language, to add English vocabulary and get the messages from the authors.  Roughly this book all about “overcoming the 8 biggest obstacles to lasting connection and real love”. I bought this book from Popular Book Store at KB Mall, costed rm12.90 b4 month of Ramadhan 2006.             The authors (husband and wife, but the husband has conquered all the session in the writing) narrating all about Steven Carter or his experiences in effort to marry Julian Sokol. How difficult himself  to adapt his life with his couples before he met his wife now. He also narrates about others experience to give some example to readers so they could get the issues clearly. This book mentioned When people talk about the “hard work” of relationships, they’re really talking about process of meeting the 8 great challenges are always there. Nor are they stages in a relationship. The challenges are always there.Getting to commitment will show you how to identify and overcome these challenges.

You learn how to:

Stop Blaming – blame keeps u from learning what failed relationship can teach u. Taking responsibility for your feeling and fears, failures and successes, develops the strength u need for commitment.

Say Goodbye to Your Ghosts – say good bye to the “ghosts” of old loves. We all allow our past too much control over our present and future.

Facing the past – and letting it go – is another step on the path to commitment.

Find and Fight For the Self – a successful relationship depends on your discovering, accepting and standing up for yourself. The fear of “losing your independence” may reflect a lack of self-awareness, self-respect or self love. When u truly value yourself u can begin to share that self with others.

Stay Grounded in Reality – the romantic fantasy of finding the “perfect love,” is just that – a fantasy. Real love and real commitment happen between real people in real world.

Allow Yourself to Be Known – if u hide yourself, u deny yourself and your partner the chance to create a truly deep, lasting connection. Risk sharing your thoughts, feelings and history with another, becoming “visible” and vulnerable.

Accept weaknesses in others and yourself – without acceptance there can be no commitment. Eventually everyone reveals their flaws.

Define a New Path – the old path, patterns and habits will not lead u to commitment. Don’t wait for someone else to bring out a better u. u must decide u can act differently in relationship.

Handle Your Anxiety/Fear – commitment is frightening. Intimacy is risky. A relationship does make u vulnerable. Be stronger than your fear  And below are his hopes to all readers;

         when I 1st decided to write this book, I wanted it to be short and sweet: ”out with the old, in with the new, by following  a few easy steps…” and I wanted it to have a very positive and hopeful message because I feel very positive and hopeful about future of relationship. Then the writing began, and I was quickly reminded how complex and multy layered the issue of commitment continuous to be. While I would like to think about process of “getting commitment” as a celebration of the possibility for lasting love, I know more than anything this has been a book about cleaning house,. Old choices, old habits, old fantasies, old programs, old language, old doubts and old fears. All of this has to be boxed, sealed and move out of your path to clear the way to commitment. But once u moves the stuff out of your way, or at least put it into clearer perspective, something extraordinary starts to happen. There is healing, there is understanding, there is forgiveness, there is emotional reorganization. The possibility to real love and commitment slowly blossoms in front of u like a beautiful flower (insya Allah, I keep hoping and praying, may Allah will overwhelm me with this life soon because to me “marriage and family are very important, and I hope that I will soon meet somebody who will help me fulfill these goals” but until now I still never met the guy…believe it I never hv any bf but only acquaintances in order to know each other and then we never involves into serious relation). Something that has seemed so complicated suddenly seems so simple, straightforward and clear. Something that has seemed so foreign suddenly feels so natural and right.Right now, u may be wondering, “how long it will it take to bring commitment into my life?” “How do I know if I’m ready?” “Can I meet the challenges presented by this relationship?” “Is it worth the struggle?” I obviously cannot answer all your question individually with complete prescience, but I can leave u with a short set of rules I hope U will live by own your unique and challenging journey to a committed relationship. Getting to commitment takes:

DESIRE – u must really want a committed relationship, or it wont seem to be worth the work

TIME – a deep love doesn’t happen quickly; when a relationship is real commitment evolves slowly but surely.

ENERGY – no matter how wonderful your partner or how intense the chemistry, a committed relationship requires concentrated effort.

RISK – the willingness to be vulnerable, to open your heart and reveal your secrets, is the core of any committed relationship.

HELP – a little counseling – from friends, family, support groups or professional – can make the difference between a relationship that collapses and one that grows stronger. 

TWO – u may have the desire, time, energy and trust for a committed relationship, but your partner must also; commitment to an uncommitted partner is futile. Getting to Commitment also

TAKES FAITH AND COURAGE hv to believe that a real loving connection with another human being is impossible. Regardless of ur relationship history, regardless of ur family history n in spite of ur fears, u hv to hv faith. Yes, it can b difficult; yes it can feel overwhelming. But know  from ur heart that love is within ur reach. I know from years of experience that this is possible for u. but u hv to bring ur own faith to the table.Real commitment is magical. It will transform u. making a life with someone u love who love u back can only bring out the best in u. The wonderful thing about commitment – the truly amazing thing – is that it gives back so much more than it takes. 

p/s: while I read this book my mind always remember him. Try to avoid but he always comes but now alhamdulillah its under control.

TASAUF MODEREN

Terasa diri makin jauh dariNya…teringat yg diri prnh beli buku TASAUF MODEN oleh DR HAMKA. Dulu ada baca tp tak habis2 disebabkan dihambat kesibukan kerja dan kesronokan dunia. ku mencari2 di mana ya buku  ni…di rumah sewa, di rumah mak, dalam rak buku, bawah katil tp tak jumpa. yang hairannya yati ble jumpa buku ni kat rumah mak tp ejaannya sedikit berbeda…TASAUF MODEREN. harga $6.00 diterbit tahun1954 cetakan ke 5. cetakan pertamanya adalah pd tahun 1939. alhamdulillah…skrg tgh baca. tujuan DR. Hamka menulis buku ini adalah bg memenuhi kehendak2  individu dlm mencari maksud bahagia dalam erti kata yg sebenar. ….okla nnt yt cerita sikit psl prof. dr. hamka dan jg buku ni. dah nk balik…semua org dah beransur pulang.

THE ULTIMATE BOOK OF MIND MAPS (by Tony Buzan)

during my trip to kl 16 sept 2006, i stayed at k dar’s house area damansara. waktu breakfast we have some chating about books. i was looking for a book which title 8 habits of high effective people and now stiill looking for the book. she also mentioned about this book by tony buzan. its categorized in self help book.

k dar told kat area Damansara there is a big book store, Border in kompleks D’Curve. penat jugakla duk cari D’Curve tu….last2 jumpa jugak. tapi buku yg dicari tak jumpa. memandangkan i really love books so i decided to buy this book too, the price is RM 69.90.

selepas 2 minggu dlm simpanan tp adala jugak belek sikit semalam je baru berpeluang go through but only a topic. buzan told

“mind maps help u to learn, organize, and store as much information as u want, and to classify it in natural ways that give u easy and instant access (perfect memory) to what ever u want.”

okla, after some reading it very exciting to do some exploration in this skill. this morning i also shared with DMK6-S1 about min maps. its not only about the skill but we also do exploration to our brain, our talent and more.it really generate our creativity and in the same time we solving.when doing mind map just relax, we have to have a piece blank unlined paper, some colored pens and pencil, our brain (of course) and our imagination.  mind map just like road map. it can help us to:

  • plan

  • communicate

  • be more creative n effective

  • save time

  • solve problem

  • concentrate

  • organize and clarify ur thoughts

  • remember better

  • study faster and more efficiently

  • see the whole picture

 

Finding Ur Strength in Life (by david viscott)

just-reading.jpgBuku ni baru beli dari Borders kat D’Curve Damansara pada16 Sept 2006. HARGA Hhmm..ble tahan jgk rm39.80. seronok baca buku ni. simple words n senteces. skrg ni tgh baca lg. selalu bawa buku ni ke mna2. gi kedai, g kelas, g bengkel, nk tido….tak lupa juga kena bwa kamus. yala..smbil tu ble add my english vocabulary. apa yg buku ni bgtau…

Everyone is looking for happiness. But happiness is not a goal. it is a result of doing what u like and relating honestly to other people. Happiness is about being ur own person, making ur own desicions,doing what u want because u want to do it, and living ur ownh life to please urself. It’s about being independent, allowing others to be free, and seeking the best in urlife and in the world. bnyak lg. semuanya ada 257 subtopic and 259 pages. if u dare read it. hehehe…….

 “I do not try to be accepted. I do not search for love.

I want only to be me an am grateful for the gift of myself”