Category Archives: Uncategorized

Impianku, Menulis Buku Cerita Kanak-kanak

Ya Allah bestnya kalau wanhayati dapat menghasilkan buku yang mengenalkan kanak-kanak dengan Allah dan Rasulullah SAW, akhlak yang baik, kreatif, lucu dan warna-warni khusus untuk kanak-kanak di seluruh dunia seperti ini.

Ya Allah makbulkan salah satu impian aku yang ini. amin.

Semoga wanhayati dapat menulis dengan keikhlasan dan penuh kreativiti hanya keranaMu. Di sini wanhayati kongsikan contoh buku yang wanhayati impi untuk hasilkan.

 

 

 

 

Advertisements

Tukang Gunting

Seorang laki-laki bernama Bador datang ke sebuah salon untuk memotong rambut dan janggutnya. Ia pun memulai sedikit perbualan yang hangat dengan tukang cukur yang hingga akhirnya Tuhan jadi subjek perbualan. Hai Tuan, saya ini tidak percaya kalau Tuhan itu ada seperti yang anda katakan tadi,” ujar si tukang cukur. Mendengar ungkapan itu, Bador terkejut dan bertanya, “Mengapa anda berkata demikian?”. “Mudah saja, cuba anda menjengo! k ke luar jendela itu dan sedarlah bahwa Tuhan itu memang tidak ada. Tolong jelaskan pada saya, jika Tuhan itu ada, mengapa banyak orang yang sakit? Mengapa banyak anak yang terlantar?. Jika Tuhan itu ada, tentu tidak ada sakit dan penderitaan.Tuhan apa yang mengizinkan semua itu terjadi…” ungkapnya dengan nada yang tinggi.

Bador pun berpikir tentang apa yang baru saja dikatakan sang tukang cukur. Namun, ia sama sekali tidak memberi respon agar argumen tersebut tidak Lebih meluas lagi.

Ketika sang tukang cukur selesai melakukan pekerjaannya, Bador pun berjalan keluar dari salon. Baru beberapa langkah, ia bertembung dengan seorang laki-laki berambut p! anjang dan janggutnya pun lebat. Sepertinya ia sudah lama tidak pergi ke tukang cukur dan itu membuatkan nya terlihat tidak kemas.

Bador kembali masuk ke dalam salon dan kemudian berkata pada sang tukang cukur, “Tukang cukur itu tidak ada!”… Sang tukang cukur pun terkejut dengan perkataan Bador tersebut. “Bagaimana mungkin mereka tidak ada, buktinya adalah saya. Saya ada di sini dan saya adalah seorang tukang cukur,” sanggahnya sang tukang cukur. Bador kembali berkata tegas, “Tidak, mereka tidak ada. Kalau mereka ada, tidak mungkin ada orang yang berambut panjang dan berjanggut lebat seperti contohnya lelaki di luar itu”.”Ah, anda merepek saja…Tukang cukur itu selalu ada di mana-mana. Yang terjadi pada lelaki itu adalah bahwa dia tidak mau datang ke salon saya untuk dicukur,” jawabnya tenang sambil tersenyum. Tepat!” tegas Bador. “Itulah contoh nya. Tuhan itu ada. Yang terjadi pada umat manusia itu adalah kerana mereka tidak mau datang mencari dan menemui-Nya. Itulah sebabnya mengapa begitu banyak penderitaan di seluruh dunia ini….”
Kalau anda menyukai kisah ini, kongsi kisah ini dengan orang lain. Kalau anda juga berpikir sama seperti sang tukang cukur, abaikan saja kisah ini.

Isteri Meleteri Suami

Kisah di bawah merupakan antara email yang sahabat-sahabat wanhayati forward pada wanhayati. hmmm..memang  dah lama tarikhnya 3 Jun 2006. Semoga Allah memberi kredit penuh untuk mereka yang forward kisah ni pada wanhayati dan juga untuk si pengarang kisah di bawah.

“Bang ni balik je kerja, tak nak langsung tolong saya siapkan kerja rumah. Baca surat khabar, menghadap televisyen (TV), itu jelah yang awak tahu. Kitakan sama-sama bekerja bang. Saya pun penat macam abang juga.

“Sekurang-kurangnya, buatlah air kopi sendiri. Bukannya susah pun,  tukarkan lampin anak ke, ringan sikit kerja saya ni. Nak masak lagi. Abang juga yang nak makan nanti, pot, pet, pot, pet…,” leter Intan kepada suaminya sejurus kembali dari pejabat masing-masing.
………………………………………………………………………………………………………….

Kalaulah Intan tahu, betapa besar hukuman serta dosanya meleteri suami sendiri, sudah tentu dia tidak akan mengulangi perbuatannya itu. Lebih-lebih lagi, sekiranya Intan menghayati ganjaran pahala yang tidak ternilai kerana berbakti kepada suaminya, dia tidak akan merasa susah mahupun penat dalam melaksanakan tanggungjawabnya sebagai isteri dan ibu.

Dewasa ini, boleh dikatakan fenomena isteri meleteri suami atau dalam kata lain, tidak menghormati suami, bagaikan sudah menjadi satu perkara lumrah bagi kebanyakan pasangan, tanpa sedikitpun merasa bersalah melayani mereka seperti adik lelaki sahaja agaknya.

Apa yang lebih mendukacitakan apabila ada di kalangan isteri yang  menyifatkan, menjaga peribadinya dengan bersikap sopan terhadap suami sebagai ketinggalan zaman. Keadaan ini juga akan menjadi model yang tidak baik kepada anak-anak, yang mungkin diwarisi dari satu generasi ke satu generasi lain sehingga akhirnya menjadi satu budaya yang negatif.

Banyak nas al-Quran, terutamanya hadis Nabi yang membincangkan tentang kewajipan isteri mentaati suami, selagi tidak diminta melakukan perbuatan maksiat. Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: “Jika sekiranya aku berhak menyuruh seseorang supaya sujud kepada seseorang yang lain,nescaya aku menyuruh para isteri sujud kepada suaminya.” Hadis tersebut menerangkan betapa kepatuhan isteri terhadap suami amat diutamakan demi kebaikan sesebuah institusi keluarga, sesuai kedudukannya sebagai pemimpin rumah tangga.

Demikian juga halnya ketika junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. mikraj ke langit. Baginda telah dipersaksikan dengan neraka dan penghuninya yang kebanyakannya terdiri daripada kaum wanita.

Ali Karramallahu Wajhah berkata: “Aku masuk ke rumah nabi beserta Fatimah, aku mendapati baginda sedang menangis tersedu-sedan. Aku bertanya,“hai Rasulullah, apa yang membuat anda menangis?” Baginda menjawab, “hai Ali, pada malam aku diangkat ke langit, aku melihat kaum perempuan daripada umatku disiksa di neraka dengan bermacam-macam seksaan. Lalu aku menangis kerana begitu berat seksaan mereka yang aku lihat.”

Mengherdik – Baginda antara lain melihat perempuan yang digantungkan dengan lidahnya, sedangkan air panas dituangkan ke dalam tenggoroknya kerana ia telah
menyakiti dan menyumpah-nyumpah suaminya. Ada isteri yang tergamak bercakap  kasar malah mengherdik suaminya kerana tidak mendapat apa yang diminta seperti barang kemas, perabot rumah berupa set sofa dan TN rata 29 inci yang menjadi trend semasa.  Lebih buruk lagi perangai si isteri apabila membanding-bandingkan suami
dengan jiran tetangga yang mampu menyediakan barangan terbabit, sekaligus dilabelkan sebagai suami mithali. Bukan tidak boleh sama sekali meminta sesuatu daripada suami tetapi janganlah menggesa mereka menuruti kemahuan anda sehingga membebankan.

Sebaliknya, isteri patut bersyukur kerana berpeluang meraih keredhaan  Allah. Nabi Muhammad s.a.w. bersabda, maksudnya: “Sesungguhnya Allah tidak memandang kepada seorang isteri yang tidak bersyukur kepada suaminya.” Hal ini biasa terjadi kepada suami yang miskin, manakala isterinya pula tergolong dalam orang-orang berada, yang suka mengungkit-ungkit  mengenai hartanya, apatah lagi yang telah dinafkahkan kepada suaminya.

Islam juga mengajar isteri agar melakukan kerja-kerja rumah seperti memasak, membasuh, mengasuh anak-anak, melayani kehendak suami dan sebagainya dengan penuh rela dan tabah hati. Mungkin ia agak sukar untuk dipenuhi apatah lagi bagi isteri yang bekerja, namun, percayalah, ia bukan sahaja akan menjadi perkara biasa tetapi juga ringan dan lancar, jika kita menganggapnya sebagai ibadah dan juga satu jihad.

Marilah kita sama-sama merenungi kisah anakanda kesayangan Nabi Muhammad s.a.w. iaitu Fatimah Az-Zahra yang melaksanakan rutin hariannya sebagai seorang suri rumah tangga secara sendirian tanpa pembantu. Fatimah pada  suatu hari telah meminta suaminya, Ali pergi menemui Rasulullah s.a.w. danmeminta jasa baik baginda untuk menyerahkan seorang wanita tawanan perang sebagai pembantu rumah.

Rasulullah bagaimanapun tidak dapat memperkenankan permintaan puterinya kerana semua harta rampasan perang termasuk wanita-wanita itu tidak menjadi milik baginda, tetapi milik negara Islam dan kaum Muslimin seluruhnya. Baginda tidak dapat memberikan sesuatu yang bukan menjadi miliknya.

Permintaan Fatimah itu membimbangkan baginda, bukan kerana tugas berat yang sedang dipikul oleh puterinya itu tetapi disebabkan oleh bayangan keluh kesah seorang isteri yang tertekan akibat tugas-tugas yang perlu dibereskannya.

Pada sebelah malamnya, baginda telah mengunjungi rumah Fatimah dan menyatakan kepadanya: “Apakah kamu berdua (Fatimah dan Ali) suka kepada satu pemberian yang akan kuberikan ini, sedangkan ia lebih baik daripada apa yang kamu minta siang hari tadi?”

Fatimah amat sukacita mendengarkan tawaran tersebut sekalipun dia tidak mengetahui apa bentuknya. Rasulullah menyatakan kepada Fatimah bahawa hendaklah dia membaca Subhanallah, Alhamdulillah dan Allahu Akbar,masing-masing sebanyak 33 kali setiap kali sebelum tidurnya.

Semenjak itu, wirid yang diajarkan oleh Rasulullah telah menjadi amalan anak dan menantunya. Hasilnya, Fatimah mendapati dia tidak lagi menjadi keluh kesah dalam menghadapi apa jua kerja-kerja sehariannya yang berat, malah merasa cukup bahagia melakukannya.

Baginya, segala tugasan yang disempurnakannya sebagai seorang suri rumah merupakan satu amalan yang solehah. Dengan taufik Allah, sesungguhnya, walau seberat mana sekalipun tugasan yang menanti di rumah, tidak akan memenatkan selagi isteri tidak meletakkan dirinya seolah-olah sama taraf dengan suami, walau setinggi mana sekalipun darjatnya.

Kepada para suami, kita sama-sama maklum, dalam zaman moden yang serba mencabar ini terutamanya di bandar-bandar besar, kita tidak dapat mengelak kos sara hidup yang tinggi sekali gus memerlukan kedua-dua suami isteri keluar bekerja. si isteri telah melakukan pengorbanan mencari rezeki tambahan untuk menyara keluarga yang sepatutnya menjadi tanggungjawab suami, jadi sudi apalah kiranya sang suami bersama-sama meringankan si isteri seadanya.Bukankah Rasulullah s.a.w. telah berpesan supaya para suami berbuat baik kepada isteri mereka. Jikalau isteri taat kepada kalian, janganlah pula menyusahkan mereka.

Nabi Muhammad s.a.w. bersabda yang ertinya: “Orang-orang yang terbaik daripada kamu sekalian adalah yang lebih baik dalam mempergauli keluarganya dan saya adalah yang terbaik dalam mempergauli keluargaku.”

Lama betul wanhayati x godek blog wanhayati

Bismillahhirrahmanirrahiim..

Itulah Allah memilih nama ar-Rahman dan ar-Rahiim untuk dibaca oleh hambaNya apabila nak memulakan sesuatu. jadi wanhayati pun mestilah nak juga segala kelebihan di dunia dan di akhirat yang Allah offer bagi hamba-hambaNya yang memulakan setiap kerjanya dengan Bismillah…maka dengan sebab itu wanhayati mulakan penulisan disini kali ini dengan Bismillahhirrahmanirrahiim.

Oklah bukan nak tulis banyak pun sebab takde apa nak tulis…cuma saja-saja je nak buat comeback. nak maklum kat sape-sape yang terbaca blog ini yang tuan badan blog ini masih hidup…Alhamdulillah. Ya allah, berkatilah usia aku yang Engkau masih panjangkan ini dengan perkara-perkara berfaedah.

MADU


Firman Allah tentang madu;
Dalam surah an-Nahlu ayat 69 Allah SWT telah berfirman yang bermaksud;
“Kemudian makanlah daripada segala jenis bungaan dan buahan (yang engkau sukai), serta turutilah jalan-jalan peraturan Tuhan mu yang diilhamkan dan dimudahkanNya kepada mu. Dengan itu keluarlah daripada badannya minuman (madu) yang berlainan warnanya yang mengandungi penawar bagi manusia (daripada berbagai-bagai penyakit). Sesungguhnya, pada yang demikian itu ada tanda (membuktikan kemurahan Allah SWT ) bagi orang-orang yang mahu berfikir.
(Surah an-Nahlu: 69)

Hadis Nabi tentang Madu;
Nabi juga pernah bersabda mengenai madu yang bermaksud;
“Atas kamu dua penawar, iatu madu dan al-Quran.” (Ibnu Majah dan Hakim)

Daripada Abu Hurairah, kata beliau Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud;
“Barangsiapa yang menjilat madu sebanyak tiga kali pagi pada setiap bulan maka dia tidak akan terkena cubaan yang besar.”

Cerita tentang madu;
Daripada hadis Abi Mutawakkil yang diriwayatkan oleh Abi Said al-khudriyyi tentang kisah seorang lelaki yang mengadu bahawa isterinya mengalami sakit perut. Lalu Rasulullah SAW menyuruhnya meminum madu. Kemudian lelaki itu datang lagi kepada Rasulullah SAW untuk kali kedua dan seterusnya sambil memberitahu kepada Rasulullah SAW bahawa perut isterinya masih sakit walaupun telah diberi minum madu. Lalu Rasulullah SAW menjawab, maksudnya:
“Benarlah Allah SWT dan bohonglah perut saudara engkau.”
(Ahmad, tarmizi, Muslim dan Bukhari)

“Benarlah Allah SWT” dalam hadis ini yang merujuk kebenaran firman Allah dalam surah an-Nahlu ayat 69 yang menyebut bahawa madu merupakan penawar segala penyakit. Manakala bohong atau kesilapan pada perut saudara engkau merujuk perut saudara perut isterinya sendiri yang bermasalah / dipenuhi oleh benda yang merosakkan.

Nutrien dalam madu;
Madu mengandungi pelbagai zat makanan yang diperlukan oleh badan seperti vitamin A, B1, B2, B3, C, D, E dan K, gula-gula ringkas seperti glukosa, fruktosa dan sakarin dan juga bahan-bahan mineral seperti kalsium, natrium, kalium, fosforus, magnesium , klorin, sulfur, zat besi, karbon, iodin, kuprum, mangan dan silika. Selainitu ia juga mempunyaienzim-enzim dan pewarna kuning semulajadi yang dikenali juga sebagai beta karotena.

Khasiat madu;
Al-Hafiz Ibnu Abi Dunya dalam kitabnya al-Asyrof fi Manazil al-Asyrof ada menybut bahawa “sesungguhnya madu apabila seseorang penggemar meminumnya, madu akan mengawal ma’idah (perut) serta madu akan membuang penyakit, manambah kekuatan urat saraf dan kelancaran saluran urat dan darah.”
1. Madu sebagai pemangkin kesihatan dan agen penyembuhan yang berkesan.
2. Mencerdaskan minda.
3. Mengandungi Antioksidan dan bahan antibakterial.

More Info About Health Topic

Salam,

I would like to share this website with anybody who like to read anything that related to healthy info like healthy food and exercise or workout. here are some topics that Michael Geary shared with us. if u would like to read furtheremore u can go to this web address

http://www.truthaboutabs.com/Training-and-Nutrition-Articles.html

TruthAboutAbs.com Fitness, Diet, & Workout Tips Articles

by Michael Geary – Certified Nutrition Specialist, Certified Personal Trainer

Your Excess Abdominal Fat is Not Only Ugly, but DANGEROUS to Your Health

Secrets You MUST Know if You Ever Want to Stand a Chance for Getting Six Pack Abs

Do You Really Need Cardio?

The 3 Best Ab Exercises that are NOT Direct Ab Exercises

5 Reasons that Treadmill & Elliptical Workouts SUCK

How to Avoid Food Marketing Deception & Make Healthy Grocery Store Choices

The Top Fat Loss Secrets for Flat Six Pack Abs

Does Diet Soda Actually Make You Fat?

Why Grass-Fed Meat is So Much Healthier for You

Good Carbs vs Bad Carbs and all the Carb BS in Between

Is Your Exercise Routine Actually Making You Fatter?

The Ultimate Secret to the Exact Body You Want

Potatoes and Glycemic Index – Friend or Foe for a Lean-Body?

Absurd New Fat Loss Workouts for Time Crunched Individuals

The Hidden Truths about Cholesterol

Good Trans Fats vs. Bad Trans Fat Revealed

Healthier Choices at Fast Food Joints

My Top 55 Hard-Body Health Foods

New Weight Training Technique Delivers Amazing Fat Loss and Muscle Definition

The Shocking Truth about Saturated Fat and it’s Health Benefits

For Maximum Muscle and Minimum Fat, Your Workouts Must Incorporate Both Variability and Consistency

Do You Train to “Isolate” Body Parts? If So, That Could be the Reason for Your Lack of Results, and Worse, Could Make You Prone to Injury

Antioxidants – Already Known for Slowing Down Aging, and Preventing Cancer and Heart Disease….But Did You Know They Also Help You Develop a Lean, Strong Body

Could You be Doing Your Cardio Workouts All Wrong?

Tired of the Same Old 3 Sets of 10-12? So is Your Body! Break Through Your Plateau by Training Drastically Different…..a Look at Training Variables

Fat Loss for Visible Abs – Workouts, Nutrition, and Lifestyle for Success

Post Workout Nutrition – Secrets for a Harder, Leaner Body

Surprising Facts about Dietary Fats – You’ve Been Misled by the Mass Media!

Vitamin/Mineral Supplements: Necessary for Optimal Health? Or Are They Just Money Down the Toilet?

Breakfast and Lunch Choices – How do You Score?

Are Wu-Teas a Scam? Can Tea Help with Fat Loss?

Is Your Protein Bar, Energy Bar, or Nutrition Bar Really a Candy Bar in Disguise?

Is the Sun Really “Deadly” or is Sunshine a Healthy and Vital Part of Good Health?

3 Easy Exercises for Back Pain Relief

Does microwaved food negatively affect your blood chemistry and your health?

The Energy Drink Phenomenon: Mind-Body Connection the Only Reason for Results

The Best Superfoods for Amazing Health (some will surprise you)

Free Tips for Losing Stomach Fat & Eating Healthier

Discover the top 12 fat burning foods you didn’t know

Exercises that burn more fat than cardio

Also get a free metabolic rate calculator to determine your personal metabolism

Thanks for your request. The fat loss tips and metabolism calculator will be emailed to you within the next 20 minutes.

In the meantime, please continue reading this page.

Free Healthy Meal Plans for Life-Long Fat Loss & Weight Maintenance

Listen in on this audio interview as Jeff “the Muscle Nerd” Anderson grills me on some of the best-kept secrets for losing belly fat faster and carving out ripped six pack abs

Additional Articles Specifically about Losing Stomach Fat & Getting Six Pack Abs:

How to Get Flat Ripped Abs without Useless crunches or situps — Nutrition & Workout Secrets

Get Razor Sharp Obliques with these Unique Oblique Ab Workouts

The Best 5 Home Ab Workouts: Crunchless Abs Training for Faster Results

Getting a Six Pack – Get Lean and Healthy with these Tips and Advice

Fitness and Health Articles Specifically for the Ladies (Frequent Women’s Issues):

Ladies – The Best Butt Exercises for a Sexy Rear End and Firm Toned Thighs

How to Reduce PMS Symptoms Effectively with this…

Muscle Building Articles and Unique Exercises / Tips for Muscle Gain

5 Bodybuilding Myths – How to Build Muscle Mass Faster

41 Tips (Exercises, Workouts, and Nutrition) to Build Lean Muscle Fast

5 Cool Sandbag Training Exercises to get Ripped – Odd Object Lifting for Muscle Gains and Injury Prevention

Try this Chest Training “Thumb Trick” to Pump up your Pecs

3 Weird Tips for Building Bigger Arms

Funny or Unique Video Clips:

Hilarious Workout Video – Messing with People at the Gym

Unique Exercise Ball Trick – this is freakin cool

Ridiculously funny video – the ludicrous hawaii chair exercise gadget

Various Unique Fitness Programs including Programs Specifically for Women, as well as Extreme Hardcore Training for Men, etc.

MSN Health and Fitness Articles

——————————————————————————–

Grab your own FREE copy of this innovative fat loss e-Book (a $17.95 value). You’ll also receive a free trial subscription to my Lean-Body Secrets Ezine (a $47 value), along with several additional bonuses I think you’ll like!

Make sure to add mikegeary [at] truthaboutabs.com (be sure to replace [at] with @) to your address book, safe-list, or whitelist so that my email doesn’t get caught in your junk filters (this is especially important if you have a yahoo, hotmail, or aol account). If you don’t receive the email with your bonuses, make sure to check your “junk”, “spam”, or “bulk” folders, as the emails sometimes mistakenly end up there.

Privacy Policy: Your privacy is very important to me and I would never jeopardize my credibility by selling or renting your email address. Besides, it’s illegal, and I want no part of that!

First Name:

Your E-Mail:

Don’t forget to bookmark this webpage as I continually add more cutting-edge training and nutritional articles to give you the most effective strategies for losing body fat and developing a lean ripped body!

Check out more information about my innovative program that people from all over the world are using to strip bodyfat off of their abs for good, The Truth About Six Pack Abs

Disclaimer:

The programs and information expressed within this website are not medical advice, but rather represent the author’s opinions and are solely for informational and educational purposes. The author is not responsible in any manner whatsoever for any injury or health condition that may occur through following the programs and opinions expressed within truthaboutabs.com. Nutritional information is presented for informational purposes only and may not be appropriate for all individuals. Consult with your physician before starting any exercise program or altering your diet.

Resources directory

Interview with M. Gibbons about secrets for losing belly fat and getting flat 6-pack abs

Articles – Additional Fat Burning Workout Tips and Unique Fat Loss Exercises

Lean-Body Secrets Ezine Archives – Healthy Recipes, Workouts, Diet Articles, etc.

http://www.truthaboutabs.com/Training-and-Nutrition-Articles.html

Popular Tips

Popular Tips
The 25 most popular RealAge Tips
02/15/2010
Drink This Juice for Comfier Joints
Your joints may reap some sweet rewards if you treat your taste buds to this every morning: a tall glass of orange juice. More
02/18/2010
Fortify Your GI Tract with This Midnight Munchie
It’s long been a favorite of midnight moviegoers, and research now shows that it could give your gastrointestinal (GI) tract the red-carpet treatment, too. It’s popcorn. More
02/16/2010
A Little Habit That Makes Exercise Easier
You’re more likely to finish your workout by saying “Boy, that was a breeze!” if you do this first: rest your mind. More
02/19/2010
3 Things to Know Before You Buy Vitamins
A vitamin supplement can be a great way to fill in nutrition gaps. But before you spend your money, there are three questions to answer. More
02/17/2010
The Best Reason to Look Younger
If you don’t look a day older than the age on your driver’s license, that could mean a longer life for you. More
02/11/2010
Open Your Arteries with a Bowl Full of These
Your heart and arteries will be pretty thrilled if breakfast always has you craving a bowl full of oats. More
07/03/2008
6 Foods That Knees Dig
For more youthful knee joints — or anything that bends — consider what’s in your kitchen.

More
02/12/2010
The Magic Drink That Boosts Energy
It quenches your thirst, it’s practically free, and it gives you energy to boot. What’s this magical energy drink? It’s water. More
06/02/2009
Key Muscle Group for Great Knees
If your knees bother you when you bend ’em, here’s a natural way to help ease the pain: Get strong quads.

More
10/23/2008
Eat More in Front of the TV
Does your prime-time TV viewing go hand in hand with major snacking? Not a problem . . . if you choose this for your evening treat: popcorn.

More
11/12/2008
Dragging Around? Quick Energy Test
Are your energy levels up to par? Or have you felt tired for so long that it’s your new normal?

More
02/08/2010
Supercharge Your Peanuts with This Trick
Here’s an easy trick for cranking up the disease-fighting power of your peanuts: Roast them. More
02/10/2010
A Good Way to Ditch Belly Fat (Without Dieting)
It’s not that slice of cheesecake that goes straight to your belly bulge. It’s the couch lounging. More
01/28/2008
How to Elevate Oatmeal to Superfood
Drink a glass of this with your oatmeal to help elevate your breakfast to superfood status: orange juice.

More
12/08/2008
A Tiny, Round Fruit for Better Blood Flow
A little fresh-fruit snack may put you on the fast track to better blood flow.

More
02/04/2010
Live Longer with This Protein
Which do you have on the menu — chicken, beef, pork, or fish? Your answer just might affect your life span. More
05/22/2008
Turn Off Hunger with This Drink
Those 100-calorie snack packs not holding you over until dinner? Try a low-calorie serving of this hunger-halting smoothie.

More
10/30/2009
Make Your Workout Feel Like a Breeze
It would be so great if we could figure out a way of making workouts feel easy-breezy for everyone. Right? So here’s the trick: Give yourself a mental-image pep talk. More
10/02/2008
A Thick and Creamy Weight Loss Aid
If you think it’s too yummy to have any place in a real weight loss diet, think again.

More
08/07/2007
Everything Green Is Gold for Knees
You’ve heard of a green thumb. But how about green knees?

More
02/01/2010
Drink This at Breakfast and You’ll Eat Less Later
The key to not overeating at lunch is to choose carefully at breakfast. And here’s a beverage choice that may help: skim milk. More
02/04/2008
4 Habits Make You 14 Years Younger
There are four key RealAge habits that can give you an extra 14 years of life. Know what they are?

More
04/04/2008
All About YOU: Why Too Much Vitamin A Is Bad
Somersaulting down the sidewalk isn’t the only thing that’s bad for your skeleton. So is taking too much vitamin A.

More
04/16/2007
Blood Pressure Aid
When your blood pressure (BP) creeps up, help knock it down with this simple change in diet.

More
11/17/2008
More Amazing Olive Oil News
Olive oil — the unsaturated fat that’s great for your heart — is making headlines again. But this time it’s for helping something a little lower down: your stomach.

More

Penulis cilik (hmetro 19 hb Jan 09)

adora3HARI masih pagi ketika Adora Svitak meninggalkan rumah bersama ibunya untuk ke sekolah.

Pagi itu, Adora bersemangat kerana akan menghadiri kelas puisi – subjek yang sangat digemarinya.

Namun, budak perempuan berusia 11 tahun itu sebenarnya bukanlah pelajar, sebaliknya seorang guru.

Dianggap sebagai pakar kesusasteraan cilik, bakat dimiliki Adora dianggap sangat hebat.

Dia mula mengajar kesusasteraan ketika baru berusia tujuh tahun dan pada masa sama, karya sulungnya, Flying Fingers, diterbitkan di seluruh dunia.

Buku itu mengandungi koleksi cerita pendek bersama rahsia menulis yang baik untuk sesiapa yang ingin mempelajari kaedah digunakannya.

Buku kedua Adora, Dancing Fingers adalah koleksi puisi bersama dengan kakaknya dan diterbitkan tahun lalu.

Ketika ini, Adora sibuk menyiapkan empat lagi karya baru.

Menurut Adora, genre kegemarannya adalah cerita fiksyen sejarah dan fantasi.

Justeru, minatnya terhadap tulisan J K Rowling (penulis cerita Harry Potter) dan Charles Dickens dapat difahami.

Cuma, kata Adora, kadang-kadang ayat digunakan kedua-dua penulis itu agak berbelit.

Proses penghasilan karya Adora juga menarik. Dia mampu menaip di antara 80 hingga 112 perkataan seminit, membaca dua hingga tiga buku sehari dan menulis kira-kira 330,000 perkataan setahun.

Baginya, dia melihat dirinya sebagai seorang ‘pendidik, penyair dan pencinta kemanusiaan’, tetapi bagi orang lain, Adora seorang budak berfikiran dewasa.

Dia tidak pernah menduduki ujian IQ kerana baginya, ia tidak perlu.

“Ia bukan satu-satunya cara terbaik untuk mengetahui kecerdasan seseorang dalam kesusasteraan,” katanya.

Adora mula boleh membaca ketika baru berusia tiga tahun. Ketika itu, katanya, dia menyangka semua budak seusianya mempunyai minat sama – membaca.

Sebaliknya, kata Adora, tidak semua orang gemar menghabiskan masa dengan membaca.

Justeru, kata ibunya, Jouce, Adora berusaha memanfaatkan kemampuannya untuk menanamkan kecintaan tabiat membaca di kalangan orang lain.

Sehingga kini, Adora menjadi pengajar tamu di lebih 300 kelas di seluruh dunia, termasuk China, Hong Kong, Vietnam dan United Kingdom.

Digelar Dora the Explorer, selalunya syarahan Adora dimulakan dengan menceritakan pengalaman bagaimana dia mula membaca dan menulis kepada kanak-kanak lain.

Di rumah mereka di Redmond, Washington, ruang bawah kediaman itu diubah suai menjadi studio televisyen untuk membolehkan Adora mengadakan sidang video harian.

Melalui kaedah itu, dia memberikan syarahan mengenai penulisan kepada sesiapa saja yang berminat, termasuk orang dewasa dan guru dengan kadar bayaran AS$300 bagi setiap sesi selama 50 minit.

Disebabkan bakatnya besar, Adora turut menjadi perhatian dunia korporat.

Untuk muncul dalam sesuatu syarahan kepada pendidik dan ahli perniagaan, Adora boleh memperoleh bayaran sehingga AS$10,000 bagi menjelaskan bagaimana teknologi memberi kesan kepada proses kreativiti seseorang.

Baru-baru ini, dia diupah Microsoft untuk menjelaskan kaedah penggunaan komputer dalam pendidikan.

Melihat bagaimana Adora berkongsi pengalamannya, amat sukar untuk sesiapa pun untuk tidak mengagumi kemampuan budak perempuan itu.

“Ketika kecil, saya mengharapkan galakan,” katanya pada satu ketika.

Adakah Adora terlupa bahawa dia masih budak?

Tidak.

Kata Adora, apabila dia merujuk kepada zaman kanak-kanaknya, ia adalah tempoh dia baru berusia di antara dua hingga sembilan tahun.

“Walaupun berasa semakin dewasa, saya sedar saya masih budak,” katanya.

Baru-baru ini, Adora mengambil ujian untuk mengetahui usia seseorang secara online.

Hasil ujian itu, katanya, dia dianggap berusia 50 atau 60 tahun.

“Kadang-kadang keluarga saya bergurau dengan mendakwa saya orang tua yang kebetulan berusia 11 tahun,” katanya.

Mungkin gurauan keluarga Adora ada benarnya, tetapi pada masa sama, mereka turut menyumbang kepada kebolehan luar biasa budak itu.

Bapa Adora, John, memiliki ijazah doktor falsafah dalam bidang fizik, selain jurutera perisian komputer.

Anak sulungnya, Adrianna, 13, pemuzik pintar semula jadi.

Joyce dibesarkan di China ketika negara itu mengalami Revolusi Kebudayaan.

Disebabkan kerajaan ketika itu menghalang seseorang memiliki buku, ibu bapa Joyce memberi pendidikan tidak formal di rumah mereka.

Kata Joyce, dia banyak dipengaruhi pembelajaran zaman kecilnya.

“Saya bercerita kepada anak-anak bagaimana sukarnya kami ketika itu kerana tidak memiliki makanan atau buku mencukupi,” katanya.

Bagaimanapun, Joyce tidak menganggap dia bertanggungjawab membentuk Adora menjadi budak luar biasa.

“Kejayaan Adora kerana kesungguhan dan dedikasinya,” katanya.

Di tanya sama ada mereka adalah pasangan ibu bapa yang tegas mendidik anak-anak, Joyce berkata, keadaan sebenar adalah sebaliknya.

“Kami tidak mendesak Adora, sebaliknya dia sendiri memberikan apa yang terbaik untuk dirinya.

“Jika ada program keesokan hari, dia berjaga sehingga tengah malam untuk membuat persediaan dan sayalah yang mendesaknya berehat,” katanya.

Bagi Adora pula, dia tidak menganggap rutin hariannya sebagai beban.

“Ia sangat menyeronokkan,” katanya.

Selain membuat persediaan untuk mengajar, Adora gemar menonton berita di ketiga-tiga saluran televisyen, iaitu ABC, NBC dan CBS.

Ketika ada kelapangan, Adora menghabiskan masa beriadah, seperti bermain kasut roda, ski, memasak atau makan keju.

“Saya juga bermain sorok-sorok,” katanya.

Sebagai budak, adakah Adora mengalami sebarang kebimbangan?

“Ya, ekonomi dunia adalah satu daripada isu membimbangkan saya,” katanya.

Selain itu, katanya, masalah pemanasan global, kolera di Zimbabwe dan kebuluran dunia turut mencetuskan kekhuatiran.

“Namun, selalunya saya mengelak melayan kebimbangan itu kerana masa sepatutnya digunakan dengan aktiviti lebih berfaedah,” katanya. – Agensi

Myths or Miracles? 5 Heart Supplements in the Spotlight

Is your ticker in danger? Though your risk is partly determined by your genes, which means it’s beyond your control, there’s plenty you can do to protect yourself. In fact, changing your lifestyle could save your life. As we enter National Heart Month, learn which foods can keep you from becoming another statistic, and which supplements amount to little more than hype…If you haven’t read up on heart health in a while, it might surprise you to learn that cholesterol limits have changed. A few decades ago, experts set target total cholesterol levels at anything under 240 milligrams per deciliter (mg/dL). Today, your doctor is likely to recommend that your total cholesterol levels be 200 mg/dL or lower. Some guidelines even set the bar at 180 mg/dL or lower.Total cholesterol includes all forms of cholesterol – LDL and HDL. Recent studies have put LDL or “bad” cholesterol in the spotlight. Those at low risk for heart disease should strive for levels below 130 mg/dL; those at a higher risk should keep their total below 100 mg/dL.

With heart-health goals becoming stricter by the year, it’s no surprise that consumers are flocking to foods and supplements that promise to protect their cardiovascular system. Let’s review the basics of heart health, from diet to supplement.

Feeding Your Ticker
A recent study published in the Annals of Internal Medicine found a strong link between a Mediterranean-style diet rich in fruits, vegetables, whole grains, olive oil, and legumes and improved levels of HDL or “good” cholesterol. Additional HDL-boosters include salmon and other omega-3 rich foods like flaxseed.

It’s wise to limit refined carbs and sugars, but avoid the strict fat-free diet regimen popularized in the 1970s and ’80s. New research suggests that the types of fat you consume are more important than the quantities.

Good vs. Bad Fats
Monounsaturated fats found in olives, canola, avocado, nuts, and seeds are among the best sources of “good” fats – the ones that improve HDL levels without raising LDL cholesterol. However, loading up on polyunsaturated fats like corn, safflower and soybean oils can lower both your LDL and HDL levels.

Another item to avoid: trans fat. Formed when unsaturated oils are partially hydrogenated, these fats raise harmful LDL levels and lower beneficial HDL cholesterol. To steer clear of trans fats, limit processed foods, especially snacks and packaged bakery items containing hydrogenated oils.

Heart Supplement #1: Psyllium
Fiber is a hot topic in health circles these days. Although whole-grain foods are important, you can also get fiber in the form of psyllium, a supplement long promoted for improving bowel regularity. Psyllium increases the soluble fiber content in your diet, which helps keep your total cholesterol levels low. Other good sources of soluble fiber include fruits, vegetables, legumes, and oats.

Heart Supplement #2: Policosanol
A new study published in the American Journal of Clinical Nutrition used evidence from independent U.S. laboratories to conclude that the popular anti-cholesterol supplement policosanol is less effective than once thought. The study refuted health benefits cited by past reports, which came mainly from a single research group in Cuba, where policosanol is especially popular.

Heart Supplement #3: Vitamin B
Studies have found elevated levels of homocysteine in the blood of people with heart disease, which raises the possibility that lowering these levels can prevent heart trouble.

However, no study has proven this conclusively. In fact, the European Society of Cardiology recently stated that, although vitamin B supplements can dramatically lower homocysteine levels, they offer no heart protection. Their research also warned that folic acid and vitamin B pills – taken by some people to reduce homocysteine levels in the blood – may be harmful when combined.

Heart Supplement #4: Garlic
People have used garlic (Allium sativum) in heart tonics for centuries in many forms, from concentrated powder to liquid extract. Though it has no harmful effects, the social effects of the stinking rose (as it’s so lovingly referred to) can be unpleasant to say the least.

Several scientific studies suggest that garlic supplements may produce a moderate, short-term reduction in total cholesterol of 4 to 12%, including decreases in triglycerides and LDL cholesterol. However, garlic alone is probably insufficient to treat people with significantly elevated cholesterol levels, since it has not been shown to improve HDL cholesterol.

One drawback of garlic is its tendency to “thin” the blood. To avoid bleeding problems, never take it prior to or immediately after surgery, near giving birth, in combination with blood-thinning medications like aspirin or warfarin, or with high-dose vitamin E or ginkgo biloba. Another caveat: Garlic preparations may decrease the effectiveness of birth control drugs.

Consult your doctor before taking any supplements.

Heart Supplement #5: CoQ10
Coenzyme Q10 (CoQ10 for short) is a vitamin-like substance found in many foods. Our bodies produce it, too, particularly in muscle cells of the heart, though production decreases with age. Studies suggest it aids in the treatment of congestive heart failure.

Researchers have found that taking some cholesterol and blood pressure drugs, including statins and beta-blockers, disturb the body’s production of CoQ10. However, most health organizations have taken no position on the use of CoQ10 supplements.

Five Heart-Boosting Foods
Next time you’re at the supermarket, point your cart toward these real-life “miracle” heart foods.

  1. Beans: Shown to help lower both cholesterol and blood pressure levels.
  2. Fish: May help decrease inflammation and prevent irregular heartbeats and blood clots.
  3. Nuts: Can help reduce LDL cholesterol levels.
  4. Oats: Can help lower total cholesterol, especially LDL levels.
  5. Olive Oil: May help stave off atherosclerosis (hardened arteries), protect against free radicals and prevent inflammation.

4 muharam 1428/23 januari 2007

Mengapa hati ini sensitif dengan setiap tutur katanya, kepala ini terlalu memikirkannya. diri bagai hilang kawalan. ini ke orang panggil penyakit cinta…oh…..ya Allah tolonglah aku. aku tidak pernah mengalami keadaan ini. sungguh pelik dan liar. aku benci begini. aku tidak tahu apa yang berlaku kepada ku saat ini. aku mahu tidur tetapi bayangannya datang mengganggu ruang fikiran ku, setiap bait-bait katanya yang membuat aku selesa untuk terus bersembang dengannya. walaupun tanpa suara tetapi raut wajahnya pada webcam menunjukkan betapa jujurnya dan ikhlasnya dia ingin berkawan dengan ku. aku juga teringat bila pertama kali aku telefon kepadanya dengan nada gembira dia menyambut panggilan ku dan seolah-olah begitu teruja dengan panggilan itu. hati aku berbunga riang bila mendengar suranya, “how are u dear?” tanyanya. “i miss u” jawabku pendek kerana aku bukan bagus sangat cakap orang putih ni dan dia menjawab dengan penuh rasa simpati “oh my god, i miss u too”. oh, cair hatiku mendengar jawapan itu, aku mengajaknya online dan hari itu kami meneruskan lagi perbualan jarak jauh untuk mengenali diri masing-masing dengan lebih rapat. apa yang pasti aku semakin suka padanya. 

malam ini aku tak tahan lagi. aku menangis…adakah begini teruk bahana cinta ini. tapi adakah ia benar cinta aku atau cinta nafsu semata-mata. lagipun kami hanyalah kenalan internet. aku takut, aku buntu, aku bingung…ingin saja aku menganggap ini hanyalah sebuah mimpi tapi aku tak mampu kerana inilah realiti. jam menunjukkan jam 12 lebih, sudah lewat malam. aku menangis…oh aku rasa berdosa kerana fikiran liar yang datang kepada ku. aku istighfar sebanyak mungkin di dalam hati. akhirnya aku terlena dalam tangisan. jam 4.05 pagi aku terjaga dari tidur, ah! awalnya bangun aku cuba menyambung tidurku kembali tapi tak berjaya. fikiran aku kosong, mataku kejap pejam, kejap celik…aku bingkas bangun danke bilik air. membersihkan apa yang patut dan aku berwuduk. aku menunaikan solat sunat taubat mohon ampun dari Allah di atas keliaran fikiran ku. aku menangis lagi, di sujud yang terakhir selepas membaca lailahaillaanta subhanaka inni kuntu minazzhalimiin sebanyak 41 kali yang bermaksud tiada Tuhan melainkan Engkau, Maha Suci Engaku sesungguhnya aku termasuk dalam golongan orang-orang yang zalim” aku mohon ampun lagi padanya. “ya Allah murahkanlah rezki aku, berilah aku kekuatan untuk melunaskan hutang-hutangku, aku ingin menunaikan haji tahun ini, aku tak mahu memikirkan perkara lain, tapi kini hati aku selalu memikirkan muhammad ya Allah. berilah aku petunjuk Mu tentang Muhammad, aku memohon bimbingan dan petunjuk dari Mu. Ya Allah kasihanilah aku, aku tahu aku banyak berdosa, tapi apakan dayaku kerana aku jahil, aku lemah, aku mengaku dengan serendah-rendahnya akan segala dosa dan keburukan ku tapi aku tak nak jadi jahat Ya Allah. tolonglahlah aku”. aku menyudahkan solat ku dengan tangisan yang teresak-esak. seorang ahli motivasi pernah memberitahu aku jika kita menangis sewaktu solat dengan rasa sayu dan menyesal di atas kesalahan kita itu sebenarnya adalah tangisan roh kita. dia menangis kerana kita selalu mengabaikannya selama ini, kita tidak memberinya makan yang cukup iaitu makanan rohani berupa zikirullah, tahmid, solat, bacaan alquran dan perkara yang seumpanya yang mendatangkan keredhaan Allah kepada kita. mungkin betul kerana aku bukanlah hambaNya yang baik walaupun aku menunaikan solat 5 waktu tetapi ada juga aku melambat-lambatkannya kerana sengaja dan menunaikannya secara sambil lewa. ohhhhh…. aku mengambil alQuran, aku membaca lailahaillallah beberapa kali dan allahummassollia’lamuhammad 3 kali. sambil itu aku memohon agar Allah memberi petunjuk tentang masalah yang aku hadapi melalui muka surat pada alquran yang akan aku  buka secara rawak. aku terjumpa surah Arruum, ayat 20 sehingga 22 benar-benar membuatkan aku berfikir dan merenung ayat itu mencari maksud tersirat yang ingin Allah sampaikan kepadaku.

Dan di antara tanda-tanda kekuasaanNya ialah Dia menciptakan kamu dari tanah, kemudia tiba-tiba kamu menjadi manusia yang berkembang biak.                                                                                                                      (20:ar-Ruum)

Dan di antara tanda-tanda kekuasaanNya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikanNya di antaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir.         (21:ar-Ruum)

Dan di antara kekuasaanNya ialah menciptakan langit dan bumi dan berlain-lainan bahasamu dan warna kulitmu. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang mengetahui.                                                                                                                                                                            (21:ar-Ruum)