Buah Zaitun / Olive (Olea Europea)

This slideshow requires JavaScript.


Tumbuhan zaitun mempunyai ketinggian 3 meter, berdaun hijau terang dan berbuah ungu gelap. Ia biasanya boleh didapati di negara-negara Timur Tengah seperti syiria, palestin, Mesir, Mekah , Medinah, Mediterranean, Sepanyol, Turki, Itali, tunisia dan Morocco. Di dalam Al-Qur’an terdapat sebuah surat dinamakan At Tiin yang diambil dari kata At Tiin yang terdapat pada ayat pertama surat ini yang artinya buah Tin. Selain buah Tin, juga terdapat buah zaitun, yang menurut sebagian ahli tafsir bahwa yang dimaksud dengan Tin ialah tempat tinggal Nabi Nuh, yaitu Damaskus ibu kota negara Syiria yang banyak pohon Tin; dan Zaitun ialah Baitul Maqdis yang banyak tumbuhnya pokok Zaitun.
Mengenai buah zaitun, Allah SWT telah menyebutnya di dalam al-Quran sebanyak tujuh kali iaitu dua kali disebut secara sendirian dan lima kali telah di sebut bersama dengan buah-buahan yang lain seperti tamar, delima, anggur dan buah tiin. Diantara Firman Allah di dalam al-Quran menegenai buah zaitun yang bermaksud
“Demi buah tiin dan zaitun. Demi gunung sinai dan negeri Mekah yang dijadikan aman…” (at-Tiin : 1 – 2)

“Dan pohon yang (tumbuh) keluar dari Tursina, yang (pohon zaitun) itu menghasilkan minyak dan menjadi kuat bagi orang-orang yang makan.” (Al Mukmin : 20)

Gambaran ini menunjukkan betapa banyaknya khasiat buah zaitun dimana bukan setakat ianya mempunyai khasiat yang tinggi untuk kesihatan tetapi ia juga merupakan pohon yang diberkati berdasarkan firman Allah dalam surah an-Nuur ayat 35.
“Dinyalakan (dengan minyak) dari sebuah pohon yang diberkahi, (yaitu) zaitun yang tidak tumbuh di sebelah timurnya dan tidak pula disebelah baratnya, hampir-hampir minyaknya saja menerangi walaupun tidak disentuh api.” ( An-Nuur : 35 )

Rasulullah SAW juga ada bersabda yang bermaksud;
“Hendaklah kalian menggunakan minyak zaitun sebagai lauk dan buatlah ia sebagai minyak oles, karena ia (minyak zaitun) berasal dari pohon yang diberkahi.”
(HR Abu Daud).

Cerita tentang Pokok Zaitun

Zaitun mulai berbuah saat berumur lima tahun dan usianya dapat mencapai ribuan tahun, sehingga yang tadinya perdu telah menjadi pohon besar. Pohon zaitun yang berumur ribuan tahun di antaranya pernah ditemukan di Palestina yang bertahan hidup hingga 2000 tahun. Menurut pengamal hadith, setelah banjir besar di zaman Nabi Nuh melanda, tumbuhan zaitun adalah yang pertama kelihatan. Ia juga dikatakan bahwa pohon zaitun merupakan pohon sebangsa kaya yang berumur panjang untuk masa yang lebih dari seratus tahun. Ia menghasilkan buah secara terus-menerus tanpa harus memerlukan penjagaan, sebagaimana ia akan selalu nampak hijau dan indah bila dipandang. Selain ianya juga apabila dibakar mampu mengeluarkan cahaya yang terang tanpa mengeluarkan asap adalah menakjubkan dan itulah hakikat kelebihan minyak zaitun.

Khasiat dari buah Zaitun

Buah zaitun kaya dengan vitamin A, B1, B2, C, D, E, K dan besi. Buah yang terbaik untuk dimakan adalah daripada Greece, “Kalamata olive” berwarna ungu gelap, berbentuk buah badam dan bersaiz ½” ke 1″. Ia dipek dan dipasarkan dalam minyak zaitun atau cuka. Buah2 untuk tujuan ini akan dipetik atau digugurkan tetapi dibiarkan matang untuk penghasilan minyak. Buah zaitun digred mengikut tahun ia diambil dari pokok, jenis dan saiz. Melalui kajian- kajian sains semasa mendapati Dari kajian-kajian sains yang dijalankan mendapati, minyak zaitun mengandungi asid lemak tidak tepu yang dikelaskan sebagai “monounansaturated” yang mampu merendahkan kolesterol berbahaya di dalam darah. Satu kajian yang telah dijalankan oleh pakar- pakar kesihatan di Institut Sains Kesihatan, Universiti Oxford melihat perkaitan antara kanser dan pemakanan seseorang. Didapati bahawa negara yang mengamalkan pengambilan daging yang kerap dan rendah dalam pengambilan sayur- sayuran mempunyai risiko dan kes penyakit kanser yang tinggi tetapi pengambilan minyak zaitun akan mengurangkan kadar kes tersebut.
Menurut Imam Ibn Qayyim Al Jauziyyah dalam At Thibb An- Nabawiyah, mutu minyak zaitun adalah bergantung kepada pokok yang mengeluarkannya. Sebagai contoh, jenis yang terbaik adalah minyak zaitun yang dikeluarkan daripada buah yang masak, manakala minyak daripada buah zaitun yang belum masak adalah bersifat sejuk dan kering. Buah zaitun yang telah masak ranum, lebih cenderung menjadi panas dan mengurai. Oleh itu, jika ia diproses menggunakan air akan menjadikannya kurang panas, bertindak dengan lembut dan lebih berkhasiat. Walaubagaimanapun, semua jenis minyak zaitun akan melembutkan kulit serta melambatkan proses penuaan. Di samping itu, minyak zaitun dapat melawan racun di dalam badan dengan bertindak sebagai ‘laxative’ dan menyingkirkan cacing di dalam badan.

Berbagai penelitian ilmiah menyatakan bahwa buah zaitu tergolong zat makanan yang bagus. Dari buahnya dapat dikeluarkan minyak zaitun yang sangat bermanfaat bagi sistem pencernaan dan sistem peredaran darah (jantung).

Berikut merupakan antarasudut kajian sains yang telah mengakui khasiat minyak zaitun untuk pengubatan:
1. DR Scoot Grandy dari Universitas Texas dan DR Satsoon dari Universitas California, keduanya mengadakan penelitian tentang menurunnya jumlah penderita penyakit liver pada sebuah daerah yang masyarakatnya menjadikan minyak zaitun sebagai campuran makanan.
2. Tanggal 21 April 1997 diselenggarakan pertemuan ilmiah di Roma yang dihadiri pakar medis, mereka mengupas dan mengeluarkan keputusan penting tentang minyak zaitun, dalam siaran persnya mereka menegaskan bahwa minyak zaitun dapat melindungi serangan penyakit arteriole (saluran darah kecil di hepar/liver dan menghambat naiknya kolesterol darah), tekanan darah dan diabetes sebagaimana ia melindungi dari serangan sebagian penyakit kanser.
3. Minyak zaitun dapat menurunkan tingkat kolesterol LDL dan meningkatkan kolesterol HDL, tanpa menimbulkan dampak negatif terhadap kolesterol yang bermanfaat, sehingga organ hati dan jantung akan terjaga serta rusaknya urat dalam tubuh.
4. Prof. Asman dari Universitas Monster, Jerman, menunjukkan bahwa kebiasaan menggunakan minyak zaitun memberikan peluang cukup besar untuk dapat melindungi diri dari sejumlah serangan kanser, seperti kanser usus besar, rahim dan indung telur.
5. Archieves of Internal Medicine, edisi Agustus 1998 menegaskan bahwa kebiasaan mengambil sesudu makan minyak zaitun setiap hari, memungkinkan untuk dapat mengurangi terkena kanser payudara hingga 45%.
6. Dalam Annals of Oncology (10 Januari 2005) menyatakan pakar- pakar sains mendapati diet Meditranean yang kaya dengan minyak zaitun akan mengurangkan risiko seseorang mendapat kanser payudara kerana kandungan ‘oleic acid’ yang terdapat didalamnya.
7. Dan masih banyak penelitian kedoktoran moden lainnya yang secara ilmiah terbukti mampu mencegah dan mengobati pelbagai jenis penyakit.
Rahsia dan Manfaat Minyak Zaitun
Ia bertindak sebagai penambah zat makanan, mencuci dan membaik pulih perut dan menjadi penawar racun. Ia akan membantu pesakit gastrik dan juga yang mengalami kegagalan fungsi buah pinggang. Jika minyak zaitun diambil sebagai sapuan luaran, ia bertindak sebagai pelicin dan pelembut kepada kulit yang mengalami ekzema dan psoriasis seterusnya dapat meremajakan kulit.
• merendahkan kadar kolesterol berbahaya
• memelihara kesihatan
• mengawal tekanan darah tinggi
• mencegah dan mengawal serangan pelbagai jenis kanser
• mengurangi peradangan sendi
• membunuh kutu kepala

Rujukan
http://majlisdzikrullahpekojan.org/sains-islam/rahasia-dan-manfaat-buah-zaitun.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Olive_tree

Posted on October 18, 2011, in Foods and Drink and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. 1 Comment.

  1. Alhamdulillah… banyaknya khasiat minyak zaitun nie…

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: